Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej       

Hare Kryszna

ISKCON

uniwersalna duchowość

rozwój duchowy

bhakti-joga

joga

Bóg

religia

mantra

reinkarnacja

Kriszna

Krishna

Rama

Hare

Kryszna

hinduizm

krysznowcy

karma

Indie

Gaura

India

wyznawcy Kryszny

Międzynarodowe Towarzystwo Świadomości Kryszny

Bhagavad-Gita

Śrimad Bhagavatam

Festiwal Indii

Woodstock

Pokojowa Wioska Kryszny

vaisnava

waisznawa

waisznawizm

wajsznawa

wajsznawizm

religie wschodu

filozofia wschodu

duchowość

astrologia wedyjska

jyotish

przepisy wegetariańskie

kuchnia wegetariańska

joga

dezinformacja ruchów katolickich

serwis

portal

astrologia wedyjska

taniec indyjski

kalendarz księżycowy

muzyka indyjska

dharma

ayurweda

ayurveda

książki Prabhupada

nama-hatta

mantry

przepisy wegetariańskie

świątynia

festiwal

sekta

sekty

 
 
 
 
 
 
 
logowanie
rejestracja
regulamin strony
 
 
 
 
   Autor: Tirtharaj Das
dodał: admin    opublikowano: 2022-11-01    przeczytano: 2371
kategoria: Filozofia
podkategoria: Filozofia, dharma, wiedza
 
Powrót >>>     
 
Kobieta Diksa Guru
 

Kobieta Diksa Guru

SAC Papers / Autor : Tirtharaj Das

Żeńskie Diksa-guru w ISKCON

Dokument Sastric Advisory Council (SAC)

Członkowie uczestniczący w autorstwie tego artykułu: Suhotra Svami, Gopiparanadhana Dasa, Drutakarma Dasa, Purnacandra Dasa, Devamrta Dasa

Wstęp

17 września 2003 r. Sastric Advisory Council (SAC) otrzymał prośbę od Komitetu Wykonawczego (EC) GBC z prośbą o zbadanie filozoficznego tematu możliwych przyszłych żeńskich diksza-guru w ISKCON-ie:

„Jesteśmy świadomi, że istnieje możliwość, że wielbiciele chcą, aby kobiety zostały guru w ISKCON-ie, ale jak dotąd nikt nie odniósł się do kwestii, jak poprawne lub właściwe może to być w odniesieniu do oświadczeń Śrila Prabhupada, śastr , oświadczeń poprzednich acaryów lub względy historyczne. Teraz, gdy imię Urmili zostało zaproponowane jako guru w ISKCON-ie, wysunął ten temat na pierwszy plan, a KE czuje, że istnieje potrzeba przeprowadzenia badań w celu jasnego zrozumienia. Chcielibyśmy, aby SAC zbadał to i przekazał nam raport. O kulturowym wpływie tej decyzji przeprowadzimy osobną dyskusję. Wszystko, o co prosimy, to zrozumienie filozoficzne.

Jeśli chodzi o rozpatrywanie szczególnego przypadku Urmili Devi w ISKCON-ie, jeden z członków KE napisał: „O ile rozumiem, jest to zwykły proces. Nie zmieniliśmy prawa GBC. Ale otrzymała już trzy sprzeciwy, co oznacza, że ​​jej nominacja trafia do dyskusji w całym organie GBC w Mayapur. Tak więc ciało GBC chce być przygotowane sastralnie do przedyskutowania tej kwestii, wyciągnięcia wniosków i przeprowadzenia świadomego głosowania w tej sprawie. Ponadto chcemy, aby ogólnie wielbiciele zrozumieli, że decyzja GBC została podjęta na podstawie wiedzy o historii Vaisnava i siddhancie. 

Członkowie SAC uznali, że okoliczności zadania są słuszne, a temat interesujący, i przyjęli to zadanie. Urmila Devi, będąc członkiem SAC zaangażowanym w tę sprawę przed GBC, wymówiła się z dyskusji i pisania tego artykułu.

Ponadto, aby zapewnić, że wszystkie strony tematu są właściwie reprezentowane, SAC zaakceptował tymczasowego członka reprezentującego Vaisnavów wychowanych w Bharacie, gdzie ze względu na pochodzenie kulturowe można kwestionować stosowność wielbicielek płci żeńskiej jako guru .

Członkowie SAC postanowili kontynuować, próbując zebrać dowody w następujących kategoriach: (1) wypowiedzi Śrila Prabhupada (2) wypowiedzi innych acaryów Gaudiya Vaisnava (3) wypowiedzi innych acaryów Vaisnava (4) wypowiedzi Vaisnava smrti i (5) przykłady historyczne.

Zdecydowaliśmy się również poszerzyć nasz pogląd i pomóc GBC w dyskusjach na temat wpływu na kulturę poprzez przeprowadzenie ograniczonej ankiety wśród liderów Gaudiya i innych sampradayi Vaisnava ; które zostaną przedstawione osobno. Rozmowy rozpoczęliśmy 8 maja 2004 roku. Wyniki znajdują się poniżej.

Dowody negatywne (komentarze SAC kursywą / istotne punkty pogrubioną kursywą)

1) Hari-bhakti-vilasa (11.708) cytuje z Visnu Purany (3.12.30) (dotyczące tego, jak grhastha powinien działać w tym świecie):

 Yosito Navamanyeta

 na casam visvased budhah

 na caiversur bhavet tasu

 nadhikuryat kadacana

„Mądry mężczyzna nigdy nie powinien obrażać kobiet ani im ufać. Nigdy nie powinien być zazdrosny o kobiety, ani nigdy nie powinien ich wyznaczać ”.

Śrila Sanatana Goswami komentuje: nadhikuryat adhikaram na kuryat. yad va stribhyo 'dhikaram na dadhyat ity arthah. „Nadhikuryat” oznacza, że ​​nie powinno się wyznaczać kobiet lub że nie powinno się dawać kobietom władzy .

To jest ogólne stwierdzenie. Stwierdza, że ​​kobietom nie należy powierzać władzy. Oczywiście ta władza mogła oznaczać tylko stanowiska administracyjne, takie jak królowie lub inne głowy państw. W końcu bycie matką to także rola autorytetu.

 

2) „Jeśli chodzi o zachowanie, istnieje wiele zasad i przepisów kierujących ludzkim zachowaniem, takich jak Manu-samhita, która jest prawem rasy ludzkiej. Nawet do dzisiaj hindusi przestrzegają manu-samhity. Z tej księgi wywodzą się prawa dziedziczenia i inne prawa. W Manu-samhicie jest wyraźnie powiedziane, że kobiecie nie należy dawać wolności. Nie oznacza to, że kobiety mają być trzymane jako niewolnice, ale są jak dzieci. Dzieciom nie daje się wolności, ale to nie znaczy, że są trzymane w niewoli. Demony zlekceważyły ​​teraz takie nakazy i uważają, że kobietom należy dać tyle samo wolności, co mężczyznom. Nie poprawiło to jednak kondycji społecznej świata.  Właściwie kobieta powinna być chroniona na każdym etapie życia.  Powinna być chroniona przez ojca, gdy była młodsza, przez męża w młodości i przez dorosłych synów na starość. Zgodnie z Manu-samhitą jest to właściwe zachowanie społeczne.Ale współczesna edukacja sztucznie wymyśliła nadętą koncepcję kobiecego życia i dlatego małżeństwo jest obecnie praktycznie wyobrażeniem ludzkiego społeczeństwa. Również stan moralny kobiety nie jest teraz bardzo dobry”. (Bg 16.7 znaczenie)

Można znaleźć wiele takich restrykcyjnych wypowiedzi Śrila Prabhupada na temat kobiet. Odnoszą się one do wiecznych zasad varnaśramy  podanych przez Manu. Dlatego odnoszą się również do dzisiejszego świata. Jeśli wielbicielki mają w ogóle podążać za swoimi braćmi duchowymi przyjmując rolę guru w ISKCON-ie, taka decyzja z pewnością nie będzie oparta na doktrynie równych praw, którą można znaleźć we współczesnej cywilizacji zachodniej.

3) „W Manu-smrti jest powiedziane, że kobieta nie powinna być niezależna , ale powinna być chroniona przez swojego ojca, męża i starszych synów. W każdych okolicznościach kobieta powinna pozostawać zależna od jakiegoś opiekuna. Obecnie kobiety otrzymują pełną niezależność, podobnie jak mężczyźni, ale faktycznie widzimy, że takie niezależne kobiety nie są szczęśliwsze niż te, które są pod opieką. Jeśli ludzie postępują zgodnie z nakazami wielkich mędrców, sruti i smrtis,mogą być szczęśliwi zarówno w tym życiu, jak iw następnym. Niestety łotry produkują tak wiele sposobów i środków, aby być szczęśliwym. Każdy wymyśla tak wiele metod. Wskutek tego społeczeństwo ludzkie straciło standardowe sposoby życia, zarówno materialne, jak i duchowe, iw rezultacie ludzie są zdezorientowani i nie ma na świecie pokoju ani szczęścia. Chociaż próbują rozwiązać problemy społeczności ludzkiej w Organizacji Narodów Zjednoczonych, wciąż są zdezorientowani. Ponieważ nie przestrzegają wyzwolonych instrukcji Wed, są nieszczęśliwi”. ( Bhag. 4.18.3 znaczenie)

Do takich stwierdzeń można odnieść się w związku z naszym tematem. Jednakże Śrila Prabhupada nie mówi bezpośrednio o żeńskich diksza-guru. Z drugiej strony, po tego rodzaju stwierdzeniach, i w ten sposób pogodzonych, można zastosować dodatkowe udogodnienia w postaci względnych warunków wstępnych przy podejmowaniu decyzji o kwalifikowalności żeńskiego diksza-guru . Próbki takich warunków przedstawiono na końcu artykułu jako jedynie skromne sugestie.

4) „ Abala, inne imię kobiety. Jakby ktoś zaatakował kobietę… Każdy młody mężczyzna, kiedy ma szesnaście lat, może zaatakować każdą kobietę. Ale kobieta, nawet jeśli ma szesnaście, osiemnaście lub dwadzieścia lat, natychmiast staje się ofiarą. Więc abaleva. Nawet jeśli kobieta jest starsza, ale nie może się obronić. Dlatego kobieta potrzebuje ochrony. Kobieta potrzebuje ochrony. Zgodnie z kulturą wedyjską kobieta nie ma niezależności, ponieważ nie może zachować swojej niezależności. To niemożliwe. Szesnastoletni chłopiec może bezpiecznie podróżować po całym świecie, ale szesnastoletnia dziewczynka nie. Nie jest możliwe."

Jeśli wielbicielki miałyby przyjąć rolę mistrza duchowego, wtedy ta rola byłaby wykonywana inaczej niż to robią sannyasini, ponieważ kobiety wymagają ochrony. Śrila Prabhupada kontynuuje:

„Z natury są słabe. Więc wymagają ochrony. I dopóki nie osiągnie młodości, jest chroniona przez ojca. Gdy tylko osiągnie wiek młodzieńczy, zostaje oddana młodemu mężczyźnie, jej mężowi, aby go chronił. A na starość jest chroniona przez starszych synów. To jest kultura wedyjska. Mają trzy fazy życia: dzieciństwo, młodość i starość. Ponieważ są słabe. W krajach zachodnich kobiety otrzymują wolność jak mężczyźni, ale to nienaturalne. Nienaturalne. Dlatego te biedne dusze są wykorzystywane przez drugą sekcję. To wielka wada zachodniej socjologii. Ale kultura wedyjska różni się od tego. Kobieta nie otrzymuje niezależności”. (Bhag. 1.15.20 wykład 30 listopada 1973, LA)

Jeśli kobiety przyjmą rolę mistrza duchowego, nie powinny uważać, że będą społecznie niezależne.

5) „W rzeczywistości matka Dhruvy Maharajy, Suniti, była jego patha-pradarsaka-guru. Patha-pradarsaka-guru oznacza „ guru, czyli mistrz duchowy, który wskazuje drogę”. Taki guru jest czasami nazywany śiksa-guru. Chociaż Narada Muni był jego diksza-guru (inicjującym mistrzem duchowym), Suniti, jego matka, była pierwszą, która udzieliła mu instrukcji, jak osiągnąć łaskę Najwyższej Osoby Boga.  Obowiązkiem śiksza-guru lub diksza-guru jest instruowanie ucznia we właściwy sposób, a wykonanie tego procesu zależy od ucznia. Zgodnie z zaleceniami śastr, nie ma różnicy między śiksza-guru diksza-guru, a na ogół śiksza-guru później staje się diksa-guru. Jednakże Suniti, będąc kobietą, a szczególnie jego matką, nie mogła zostać diksza-guru Dhruvy Maharajy. (Bhag. 4.12.32)

Jest to najsilniejsze stwierdzenie przeciw możliwości istnienia żeńskich diksza-guru. Jednak samo to stwierdzenie nie jest rozstrzygające, co zobaczymy, gdy zbadamy pozytywne dowody.  Poprzedni rozdział Śrimad-Bhagavatam (4.11) przedstawia rozmowę Svayambhuvy Manu z Dhruvą. Ta rozrywka Dhruvy została odegrana podczas panowania Svayambhuvy Manu ( Laghu-bhagavatamrta 3.54).

 

Dowody pozytywne (komentarze SAC kursywą / istotne punkty pogrubioną kursywą)

1) Hari-bhakti-vilasa (1.211) cytaty z Kularnava-tantry (15.97):

                  svapna-labdhe striya datte

                    mala-mantre ca try-aksare

                  ekaksare tatha mantre

                    siddhadin naiva sodhayet

„Nie należy testować mantry osiągniętej we śnie, mantry podanej przez kobietę , mala-mantry [ mantry ponad 20 sylab] lub mantr z jedną lub trzema sylabami na siddha i tak dalej.” [Uwaga: Jest to związane z dyskusją o tym, jak testować działanie mantr na różne sposoby. Autor pisze o mantrach niewymagających testowania, później stwierdzając, że mantry Kryszna są zwolnione z testowania.]

Ten werset wskazuje na fakt, że w przeszłości kobiety czasami dawały mantry. Można by wtedy założyć, że kobiety czasami działały jako diksza-guru.

2) „ Chcę, aby wszyscy moi duchowi synowie i córki odziedziczyli ten tytuł Bhaktivedanty , aby rodzinny dyplom transcendentalny był kontynuowany przez pokolenia. Osoby posiadające tytuł Bhaktivedanta będą mogły inicjować uczniów. Może do 1975 roku wszyscy moi uczniowie będą mogli inicjować i zwiększać liczbę pokoleń. To jest mój program”. (List do Hamsaduty — Los Angeles 3 grudnia 1968)

Stwierdzenie Śrila Prabhupada jest ogólne, ale obejmuje uczennice. I mówi się o nim w odniesieniu do ISKCON-u.

3) „Dlatego rozpoczęliśmy Bhagavad-gitę taką jaką jest. Nie próbuj stawać się ponad mistrzem duchowym. Wtedy się zepsujesz. Pozostań zawsze sługą swojego mistrza duchowego i przedstaw rzecz tak, jak słyszałeś. Będziesz mistrzem duchowym. To jest tajemnica. Powinieneś to znać. Nie próbuj stać się zbyt inteligentnym. To cię zepsuje. Evam parampara-praptam imam rajarsayo viduh [Bg. 4.2]. Tak więc Caitanya Mahaprabhu mówi, amara ajnaya guru hana tara ei desa…yare dekha, tare kaha, 'krsna'-upadeśa [Cc. Madhya 7.128] Po prostu patrz. To jest bardzo miłe. Znajdziesz ją w Caitanya-caritamrta, teraz jest ona opublikowana. Caitanya Mahaprabhu mówi – On jest Najwyższym Panem, Kryszną – On mówi, amara ajnaya. 'Cokolwiek powiem, amara ajnaya, z Mojego polecenia zostajesz mistrzem duchowym'. Caitanya Mahaprabhu. Tak więc ktoś może być bardzo niepiśmienny, nie mieć wykształcenia czy stypendium, może nie urodzić się w rodzinie bramińskiej lub nie być sannyasinem. Jest tak wiele kwalifikacji. Ale można nie mieć wszystkich tych kwalifikacji. Może być draniem numer jeden, ale mimo to może zostać mistrzem duchowym. Jak? Amara ajnaya. Jak mówi Krsna, jak mówi Caitanya Mahaprabhu, jeśli podążasz, zostajesz mistrzem duchowym. Ktoś może być draniem numer jeden z oceny materialnej, ale jeśli po prostu ściśle przestrzega tego, co powiedział Caitanya Mahaprabhu lub Jego reprezentatywny mistrz duchowy, wówczas zostaje guru.

„Więc nie jest to bardzo trudne. Można nie myśleć, że „nie mam kwalifikacji, aby zostać guru. „Nie, kwalifikujesz się, jeśli ściśle przestrzegasz systemu parampara . Wtedy masz kwalifikacje. To wszystko. Amara ajnaya guru hana… A na czym polega trudność? Caitanya Mahaprabhu mówi: „Nie odczuwaj żadnych trudności”. Ponieważ jako mistrz duchowy, co musisz zrobić? Yare dekha, tare kaha, 'krsna'-upadeśa [Cc. Madhya 7.128]. Kogokolwiek spotkasz, po prostu przekaż mu instrukcję, którą daje Kryszna. Co daje instrukcja Kryszny? To też jest bardzo proste. Co to jest? Kryszna mówi man-mana bhava mad-bhakto mad-yaji mam namaskuru[Bg. 18,65]. Kryszna mówi 'Po prostu zostań Moim wielbicielem, zawsze myśl o Mnie, składaj Mi pokłony i wielbi Mnie'. Więc tutaj jest Kryszna. Jeśli po prostu myślisz: „Oto Kryszna, Bóstwo Radha-Krsna”, możesz być głupcem numer jeden, draniem numer jeden. To nie ma znaczenia. Ale masz wrażenie o tej Radha-Krsnie, pomyśl o Nim: 'Och, jak ładnie Kryszna jest ozdobiony'. Tak dużo. Żadnego erudycyjnego stypendium. Po prostu. Kryszna mówi: man-mana bhava mad-bhakto. Oto Bóstwo. Czcij Go ładnie, ponieważ jest to uregulowana zasada. Nawet ty nie czcisz, po prostu pomyśl o Krysznie: „Oto Radha-Krsna”. Wrażenie. Jaka jest trudność? Gdy tylko zobaczysz Radha-Krsnę, odniesiesz pewne wrażenie. Pomyśl o tym wrażeniu. Gdzie jest trudność? Man-mana bhawa mad-bhakto.'Wielb mnie.' Jeśli masz okazję, oddaj cześć. Jeśli jesteś inicjowany, oddaj cześć tutaj. Albo instalujesz Bóstwo w domu… ​​Praktyczne. Man-mana bhava mad-bhakto mad-yaji mam namaskuru [Bg. 18,65]. A jeśli nie możesz nic zrobić, po prostu przyjdź i złóż swoje pokłony: „Mój drogi Panie Kryszno, jestem taki biedny, taki nieszczęśliwy, nie mogę zrobić wszystkich tych rzeczy, ale ofiarowuję moje pokorne pokłony Twoim lotosowym stopom”. Tyle też. Jeśli to zrobisz, zostaniesz mistrzem duchowym.

„Tak więc, po prostu przyjmując tę ​​zasadę i nawet jeśli nie jesteś uczony, niepiśmienny, tak wiele słyszysz z Bhagavad-gity, po prostu to powtarzasz. Po prostu to powtórz. Nie ma mowy o zostaniu bardzo uczonym. Bóg dał ci to ucho. Nawet jeśli jesteś niewidomy, nie umiesz czytać, możesz słyszeć. Więc Kryszna-upadeśa, czym jest Kryszna…? To jest Kryszna-upadeśa. Kryszna mówi w końcu, sarva-dharman parityajya mam ekam śaranam vraja [Bg. 18,66]. Więc jeśli po prostu głosisz ten kult: „Mój drogi przyjacielu, mój drogi bracie, podporządkowujesz się Krysznie”, stajesz się mistrzem duchowym. Stajesz się mistrzem duchowym.…

„Natychmiast dotknij jego stóp. Natychmiast, nawet jeśli jest wrogiem, zostanie przyjacielem. Nawet jeśli jest twoim wrogiem, to taki fajny proces. Weź trawę do ust i natychmiast padnij na nogi, padayor nipetya, a ze złożonymi rękoma, wiele pochlebnych… Wszystkie pochlebne słowa. Aham bravimi. Więc natychmiast zgodzi się: „Tak, usłyszę to, co mówisz. Usłyszę. Natychmiast nawróć się, aby przynajmniej cię usłyszeć. Zobacz, jak doskonały jest proces. – Więc jaki jest twój cel, sir? Dlaczego stajesz się taki pokorny, łagodny? – A teraz powiedz. — Tak, sir, powiem. Co to jest? On sadhavah: „Jesteś wielkim sadhu. - Chociaż może być łobuzem numer jeden. Mimo to nazywasz go, on sadhavah. „Tak, jestem sadhu,tak. Jaka jest twoja propozycja? — A teraz łaskawie zapomnij o wszystkich bzdurach, czego się nauczyłeś. To wszystko. Pochlebiam ci, ponieważ chcę, abyś zapomniała o wszystkim, tych wszystkich joginach i to i tamto i tamto i medytacja. Proszę, wyrzuć to wszystko. – Więc co mam zrobić? Caitanya-candra-carane kurutanuragam. Po prostu trzymaj się lotosowych stóp Pana Caitanyi Mahaprabhu. Wtedy zostajesz mistrzem duchowym. To wszystko."

„ Więc mam nadzieję, że wy wszyscy, mężczyźni, kobiety, chłopcy i dziewczęta, zostaniecie mistrzami duchowymi i będziecie postępować zgodnie z tą zasadą. Mistrzu duchowym, po prostu, szczerze przestrzegaj zasad i przemawiaj do ogółu społeczeństwa. Wtedy Kryszna natychmiast stanie się twoim ulubieńcem. Kryszna nie staje się twoim ulubionym; stajesz się ulubieńcem Kryszny. Kryszna mówi w Bhagavad-gicie, na ca tasmad manusyesu kascin me priya-krttamah: 'Kto wykonuje tę pokorną służbę nauczania, świadomości Kryszny, nikt nie jest Mi droższy od niego'. Więc jeśli chcesz bardzo szybko zostać rozpoznanym przez Krysznę, podejmujesz proces stania się mistrzem duchowym, prezentując Bhagavad-gitę taką, jaka jest. Twoje życie jest doskonałe. Dziękuję Ci bardzo."

(Wykład Vyasa-puja — Londyn, 22 sierpnia 1973)

Jest dość znaczące, że jest to wykład o Vyasa-pujy, w którym Śrila Prabhupad w naturalny sposób odnosi się do zasady sukcesji uczniów. Prabhupada mówi konkretnie: „… wy wszyscy, mężczyźni, kobiety, chłopcy i dziewczęta, zostańcie mistrzami duchowymi”.

4) Kobieta: Swamidżi, czy powiedziałbyś coś o miejscu kobiet w twoim ruchu?

Prabhupada: Nie ma różnicy między mężczyzną a kobietą. Jest to wyraźnie powiedziane w Bhagavad-gicie. Mam hi partha vyapasritya ye 'pi syuh papa-yonayah / striyo śudras tatha vaisyah. Pierwsza jest wspomniana, s triyah. Striyah śudrowie tatha vaisyah. Uważa się, że klasy te są mniej inteligentne – kobiety, śudra i vaiśyowie. Ale Kryszna mówi: „Nie, nawet dla nich jest to otwarte”. Ponieważ na platformie duchowej nie ma takiego rozróżnienia: mężczyzna, kobieta, czarny, biały, duży czy mały. Nie. Każdy jest duszą. Panditah sama-darsinah [Bg. 5.18]. Vidya-vinaya-sampanne bramin gavi hastini suni caiva sva-pake ca panditach [Bg. 5.18], osoba, która jest rzeczywiście uczona, jest sama-darsinah. Nie czyni żadnego rozróżnienia. Ale jeśli chodzi o nasze materialne ciało, musi istnieć pewna różnica w utrzymywaniu porządku w społeczeństwie.

Kobieta: Wtedy kobiety mogą stać się panditas .

Prabhupada: O tak. Te 'pi yanti param gatim. Nie tylko przyjść, może też osiągnąć doskonałość. Nie ma takiego ograniczenia. powiedział Kryszna.

Kobieta: Czy masz jakieś pandity w ruchu zachodnim?

Prabhupada: W naszym społeczeństwie jest tak wiele kobiet z Zachodu. Intonują, tańczą, przyjmują świadomość Kryszny. Oczywiście, ponieważ powierzchownie, cieleśnie jest jakaś różnica, więc trzymamy kobiety oddzielnie od mężczyzn, to wszystko. W przeciwnym razie prawa są takie same.

Prof. O'Connell: Czy to możliwe, Swamidżi, aby kobieta była guru w linii sukcesji uczniów?

Prabhupada: Tak. Jahnava Devi była żoną Nityanandy. Ona stała się guru. Jeśli jest w stanie osiągnąć najwyższą doskonałość życia, dlaczego nie można zostać guru ? Ale nie tak wiele. W rzeczywistości ten, kto osiągnął doskonałość, może zostać guru. Ale mężczyzna lub kobieta, chyba że ktoś osiągnął doskonałość…. Yei krsna-tattva-vetta sei guru haya [Cc. Madhya 8.128]. Kwalifikacją guru jest to, że musi on być w pełni świadomy nauki o Krysznie. Wtedy może zostać guru. Yei krsna-tattva-vetta, sei guru haya. [przerwanie] Czy w naszym materialnym świecie istnieje jakiś zakaz, aby kobieta nie mogła zostać profesorem? Jeśli ma kwalifikacje, może zostać profesorem. Co tam jest nie tak? Musi mieć kwalifikacje. Taka jest sytuacja. Podobnie, jeśli kobieta doskonale rozumie świadomość Kryszny, może zostać guru.

Hindus: Cóż, aby zrozumieć świadomość Kryszny, nie potrzebujesz adhikary ?

Prabhupada: Adhikara oznacza, że ​​musi zgodzić się na zrozumienie. To jest adhikara. Ale nie zgadzamy się. To nasza wina. (Wywiad z profesorami O'Connellem, Motilalem i Shivaramem — 18 czerwca 1976, Toronto)

Śrila Prabhupada bezpośrednio odnosi się do kwestii kwalifikacji kobiety do bycia guru i mówi, że jeśli spełnia ona standardową kwalifikację wspomnianą w śastrach, to jest kwalifikowana. Prabhupada mówi konkretnie, że „on lub ona” może zostać guru , jeśli spełni standardowe kwalifikacje. Nie ma wzmianki o żadnych specjalnych kwalifikacjach dla kobiet. Jest jednak wzmianka, że ​​chociaż mężczyźni i kobiety są równi pod względem duchowej tożsamości, kobietom nie wolno dopuścić do obcowania z mężczyznami w świątyni. Chociaż mogą być kwalifikowane jako dusze duchowe, to jednak z powodu różnicy cielesnej istnieje pewna separacja.

Dodaje: „nie tak wiele”. Może to wynikać z dwóch powodów: (1) kwalifikacje dla mężczyzn i kobiet są takie same [co jest wyraźnie określone], ale nie tyle kobiet co mężczyzn może osiągnąć tę kwalifikację, lub (2) kobiety i mężczyźni mogą osiągnąć tę kwalifikację w dość równych ilościach, ale istnieją inne czynniki, które powodują, że kobiety stają się guru w mniejszej liczbie. Tak czy inaczej, kobiety nie wymagają wyższego poziomu kwalifikacji niż mężczyźni.

Ktoś może argumentować, że tutaj Śrila Prabhupada rozmawia ze świeckimi uczonymi i dlatego mówi nieco dyplomatycznie, aby ich uspokoić. Ale to nie był jego nawyk. Mówił prawdę każdemu, kogo spotkał — uczonym, naukowcom czy reporterom. Szczególnie w kwestiach kobiecych był bardzo bezpośredni i nie obawiał się opinii publicznej, co widać w jego licznych rozmowach . Należy również wspomnieć, że podczas tej rozmowy było obecnych dwóch indyjskich profesorów. Dlatego można wywnioskować, że Śrila Prabhupada nie rozważał innego podejścia wśród Hindusów.

Na koniec, w tej rozmowie Prabhupada również podaje odniesienie z śastr i stosuje systematyczne rozumowanie z logiczną analogią, aby poprzeć swoje stwierdzenie. Dlatego stwierdzenie to należy przyjąć jako istotny dowód.

5) Prabhupada: Tak więc stwierdzenie szaleńca nie jest akceptowane. Zeznania dziecka, zeznania szaleńca, zeznania osoby nieuprawnionej, zeznania niewidomego – nie możemy przyjąć.

Atreya Rsi: Oświadczenie kobiety?

Prabhupada: Co?

Atreya Rsi: Kobiecy …

Prabhupada: Jeśli kobieta jest doskonała w świadomości Kryszny... Tak jak Jahnava Devi, żona Pana Nityanandy, była acaryą.  Była acaryą.  Kontrolowała całą społeczność Vaisnava.

Atreya Rsi: Pan Nityananda?

Prabhupada: Żona. Jahnawa Devi. Kontrolowała całą społeczność Gaudiya Vaisnava.

Atreya Rsi: Śrila Prabhupad, czy masz na ten temat wzmianki w którejkolwiek ze swoich książek?

Prabhupada: Nie sądzę. Ale jest wielu acaryów. Może gdzieś wspomniałem. Nie chodzi o to, że kobieta nie może być acaryą.  Generalnie nie stają się. W bardzo szczególnym przypadku. Ale Jahnava Devi została zaakceptowana jako taka, ale ona nie oświadczyła.

Kobiety mogą być acaryami, ale jest to rzadkie – tylko w szczególnych przypadkach. Jednym ze znaczeń tego stwierdzenia może być to, że niewiele kobiet zostało zakwalifikowanych do zostania acaryą. Innym może być to, że chociaż wiele kobiet zostało wykwalifikowanych, wciąż bardzo niewiele podjęło służbę w inicjowaniu uczniów z innych powodów, np. społecznych. W kontekście komentarz: „ Acaryas jest wielu ” wskazuje, że było wielu kobiet guru. Rozmowa trwa.

Atreya Rsi: Kobiety dzisiaj… jest bardzo popularny temat wśród kobiet. Mówią o wyzwoleniu. A ich pragnienie wyzwolenia jest rozsądne, ale oni nie rozumieją. I bardzo mocno sprzeciwiają się… Rozmawiałem z niektórymi z tych tak zwanych wyzwolonych kobiet i bardzo sprzeciwiają się świadomości Kryszny, ponieważ myślą, że dyskryminujemy kobiety. Korzystam więc z okazji, aby im opisać, że jedynym sposobem na wyzwolenie mężczyzn i kobiet jest świadomość Kryszny.

Prabhupada: Kryszna nie rozróżnia. Kryszna nie tworzy. Jakakolwiek jest różnica, jest to różnica cielesna. Ale jako dusza istnieje równość. Więc jakąkolwiek robimy różnicę, jest to różnica cielesna. Więc kiedy ktoś jest ponad cielesną koncepcją życia, nie ma różnicy. Dlaczego kobieta? Nawet koty i psy. Kobieta jest człowiekiem. Nawet koty i psy mają tę samą duszę. Tak więc uczony zobaczy z platformy duchowej. Potem jest równość. (Rozmowa w pokoju: 29 czerwca 1972 San Diego)

Równość opiera się na równości duszy. To jest platforma duchowa. Tutaj Prabhupada powtarza ideę, że nie ma różnicy między płciami, a nawet między różnymi gatunkami, gdy ktoś jest ponad koncepcją cielesną.

6) kiba vipra, kiba nyasi, śudra kene naya / yei krsna-tattva-vetta, sei 'guru' haya

„Czy ktoś jest braminem, sannyasinem czy śudrą – bez względu na to kim jest – może zostać mistrzem duchowym, jeśli zna naukę Kryszny.” [ Caitanya-caritamrita Madhya 8.128]

Znaczenie:

„Ten werset jest bardzo ważny dla ruchu świadomości Kryszny. W swojej Amrta-pravaha-bhasyi Śrila Bhaktivinoda Thakura wyjaśnia, że ​​nie należy myśleć, że ponieważ Śri Caitanya Mahaprabhu urodził się braminem i jako sannyasin znajdował się w najwyższym porządku duchowym, otrzymywanie instrukcji od Śrila Ramanandy Rayi było niewłaściwe. , który należał do kasty śudrów . Aby wyjaśnić tę sprawę, Śri Caitanya Mahaprabhu poinformował Ramanandę Rayę, że wiedza o świadomości Kryszny jest ważniejsza niż kasta. W systemie varnaśrama-dharmy są różne obowiązki braminów, ksatriyów, vaiśyów i śudrów.  Właściwiebramin powinien być mistrzem duchowym wszystkich innych varn, czyli klas, ale jeśli chodzi o świadomość Krsny, każdy może zostać mistrzem duchowym, ponieważ wiedza w świadomości Krsny znajduje się na platformie duszy. Aby szerzyć świadomość Krsny, wystarczy być świadomym wiedzy o duszy. Nie ma znaczenia, czy ktoś jest braminem, ksatriyą, vaiśyą, śudrą, sannyasinem, grhasthą czy czymkolwiek innym. Jeśli ktoś po prostu zrozumie tę naukę, może zostać mistrzem duchowym.

„W Hari-bhakti-vilasa jest powiedziane , że nie należy przyjmować inicjacji od osoby, która nie jest w porządku bramińskim, jeśli obecna jest odpowiednia osoba w porządku bramińskim. Ta instrukcja jest przeznaczona dla tych, którzy są nadmiernie uzależnieni od doczesnego porządku społecznego i jest odpowiednia dla tych, którzy chcą pozostać w doczesnym życiu.

Jeśli ktoś rozumie prawdę o świadomości Krsny i poważnie pragnie osiągnąć transcendentalną wiedzę dla doskonałości życia, może przyjąć mistrza duchowego o dowolnym statusie społecznym, pod warunkiem, że jest on w pełni zaznajomiony z nauką o Krsnie. Śrila Bhaktisiddhanta Sarasvati Thakura stwierdza również, że chociaż ktoś jest usytuowany jako bramin, ksatriya, vaiśya, śudra, brahmacarin, vanaprastha, grhastha czy sannyasin, to jeśli jest obeznany w nauce o Krysznie, może zostać mistrzem duchowym jako vartma-upradarsaka- , diksza-guru lub śiksza-guru. Mistrz duchowy, który jako pierwszy udziela informacji o życiu duchowym, nazywany jest vartma-pradarsaka-guru,mistrz duchowy, który inicjuje zgodnie z przepisami śastr , nazywany jest diksa-guru, a mistrz duchowy, który daje instrukcje dotyczące wznoszenia się, nazywany jest śiksa-guru. W rzeczywistości kwalifikacje mistrza duchowego zależą od jego wiedzy o nauce o Krysznie. Nie ma znaczenia, czy jest braminem, ksatriyą, sannyasinem czy śudrą.

„Jeśli ktoś zostaje guru, automatycznie staje się braminem. Czasami kastowy guru mówi, że ye krsna-tattva-vetta, sei guru haya oznacza, że ​​ten, kto nie jest braminem , może zostać siksa-guru lub vartma-pradarsaka-guru, ale nie guru inicjującym Według takich kastowych  guru, narodziny i więzy rodzinne są uważane za najważniejsze.  Jednakże Vaisnavowie nie akceptują wzglądu na dziedziczność. Słowo guru w równym stopniu odnosi się do vartma-pradarsaka-guru, siksa-guru i diksa-guru.Dopóki nie przyjmiemy zasady ogłoszonej przez Śri Caitanyę Mahaprabhu, ten ruch świadomości Kryszny nie może szerzyć się na całym świecie”. [ Caitanya-caritamrita  Madhya 8.128 werset i znaczenie]

Jest to tylko jedno z wielu miejsc, w których Śrila Prabhupada przedstawia właściwą wizję naszej filozofii na temat kwalifikacji do zostania guru Vaisnava: nie można nałożyć żadnego materialnego zakazu na stanowisko guru – jest to transcendentalna istota oparta na oddaniu. W swoim komentarzu skupia się na rozważaniach varnaśrama , ale zacytował ten werset w rozmowie z prof. O'Connellem, wskazując, że płeć jest również kwestią, którą należy pominąć w ocenie  kwalifikacji  guru.

Śrila Prabhupada wyjaśnia również, że w literaturze Vaisnava znajdują się instrukcje dla tych, którzy są nadmiernie uzależnieni od doczesnego porządku społecznego. Ale są instrukcje wyższego poziomu dla tych, którzy mają głębsze zrozumienie: „…może przyjąć mistrza duchowego o dowolnym statusie społecznym, pod warunkiem, że mistrz duchowy jest w pełni zaznajomiony z nauką o Krysznie”. Konkretnie stwierdza, że ​​zasada ta dotyczy wszystkich guru, w tym diksza-guru.

7) Wielbiciel: Czy kobiety mogą zostać guru ?

BR Śridhara Maharaja: Tak, jeśli [sic] szczerze czuje, że może pomóc innym, może nim być. Jest tak wiele. Jahnava Devi, żona Nityanandy Prabhu, intensywnie rozpoczęła ten duchowy ruch. I jest wiele innych.

Wielbiciel: Czy musisz być w wyrzeczonym porządku życia?

BR Śridhara Maharaja: Oczywiście trochę grhastha,  potem  grhastha  może inicjować grhasthów. Ale generalnie nie stwierdza się, aby panie nosiły szatę wyrzeczenia. To jest czerwony materiał czy coś. Ale mogą mieć szacunek nawet sannyasinów, ale pozostają grhasthami i mogą kontynuować grhastha-sisyę. (1981 Rozmowa ze Śripada BR Sridhara Maharaja)

A przy innej okazji…

BR Śridhara Maharaja: Ale czy pani acarya powinna zostać wyznaczona, czy nie, to może nadejść w przyszłości. Czy jest to wielbicielka wielbicielki dla możliwości propagowania wśród kobiet, czy taka wykwalifikowana pani acarya powinna być akceptowana czy nie, to może być kwestią kontrowersyjną. Ale myślę, że dla szczerze myślącej osoby, gdziekolwiek jest świadomość Kryszny, tam jest czystość. I wszędzie tam, gdzie szczera potrzeba propagacji, musi być sankcja. To powinno być uczciwe pole. Tutaj również wcześniej Jahnava Devi i inni, Thakurani, pełnili tego rodzaju funkcję acaryi.

Wielbiciel: Więc było kilka pani acaryi.

BR Śridhara Maharaja: Tak, bardzo rzadko. Liczbę można policzyć na palcach, pani acarya. (1981 Rozmowa ze Śripada BR Sridhara Maharaja)

Szanowany brat duchowy Śrila Prabhupada mówi również, że kobiety mogą zostać guru, ale jest to bardzo rzadkie. Jego jedynym zastrzeżeniem jest to, że nie mogą nosić stroju sannyasina i że przyjmą tylko uczniów grhastha .

8) „Kobieca natura została szczególnie dobrze zbadana przez Kasyapę Muniego. Kobiety są z natury egoistyczne i dlatego powinny być chronione wszelkimi sposobami, aby nie ujawniła się ich naturalna skłonność do zbytniej interesowności. Kobiety muszą być chronione przez mężczyzn. Kobieta powinna być pod opieką ojca w dzieciństwie, męża w młodości i dorosłych synów na starość. Jest to nakaz Manu, który mówi, że kobiecie nie należy dawać niezależności na żadnym etapie. Kobiety muszą być pod opieką, aby nie mogły zamanifestować swojej naturalnej skłonności do rażącego egoizmu. Było wiele przypadków, nawet w dzisiejszych czasach, w których kobiety zabijały swoich mężów, aby skorzystać z ich polis ubezpieczeniowych. To nie jest krytyka kobiet, ale praktyczne studium ich natury”.

 Kobiety na platformie cielesnej są samolubne i dlatego powinny być chronione nie tylko przed pożądliwymi męskimi drapieżnikami, ale także przed własną niższą naturą. To jasne. Pozostała część poniższego znaczenia stanowi jednak ważne rozróżnienie.

 „Takie naturalne instynkty kobiety czy mężczyzny przejawiają się tylko w cielesnej koncepcji życia. Kiedy mężczyzna lub kobieta są zaawansowani w duchowej świadomości, cielesna koncepcja życia praktycznie znika”.

(Bhag. 6.18.42 znaczenie)

 Kiedy znika cielesna koncepcja życia, przekraczane są materialne cechy naszej niższej natury. Zatem wniosek musi być taki, że jeśli bhakta jest rzeczywiście zaawansowany, ponad platformę cielesną, może przyjąć pozycję mistrza duchowego.

Oto sugestia odnosząca się do powyższego punktu: cielesna koncepcja życia zostaje przekroczona wraz z siłami natury na etapie bhava-bhakti. Ale na poziomie  nistha  szczątkowe  anartha  są tylko pozostałościami, które już dłużej nie utrudniają czyjegoś postępu (zob . Madhurya-kadambini, rozdział 4) . Dlatego zalecamy, aby przynajmniej symptomy nistha były widoczne u kandydatów na diksza-guru, zarówno mężczyzn, jak i kobiet.

9) Historyczne przykłady żeńskich Gaudiya Diksa-guru

a) Sita Thakurani — żona Advaity Prabhu. Według Prema-vilasa ( vilasa 24) Nityanandy Dasa, Sita Thakurani dała diksza ( krsna-mantrę ) swoim dwóm sługom Nandini i Jangali. Vaikuntha- svarupowie z Nandini i Jangali są dobrze znanymi odźwiernymi Jaya i Vijaya ( Gaura-ganoddeSa-dipika tekst 89). Ich uczniostwo do Sitadevi, wraz z innymi interesującymi faktami, jest potwierdzone w dobrze znanej i szanowanej kompilacji zatytułowanej Gaudiya-vaisnava abhidhana oraz w Sita-caritrze autorstwa Lokanatha Dasa .

b) Jahnava Thakurani – żona Nityanandy Prabhu. Jahnava Thakurani stała się jednym z największych liderów naszej tradycji w swoim drugim pokoleniu. Virabhadra i Ramacandra, synowie (odpowiednio biologiczni i adoptowani) Nityanandy Prabhu, byli dwoma najbardziej znanymi spośród jej inicjowanych uczniów.

„Śrila Bhaktisiddhanta Sarasvati Thakura pisze w swojej Anubhasyi: 'Virabhadra Gosani był bezpośrednim synem Śrila Nityanandy Prabhu i uczniem Jahnava Devi .'” ( Caitanya-caritamrta Adi-lil , znaczenie 11.8)

„Żona Yadunandana Acaryi, Laksmi, była bardzo pokorną i uległą damą. Miała dwie piękne córki o imionach Śrimati i Narayani. Dzięki aranżacji Śri Iśvari (Dżahnava Devi), te dwie dziewczyny stały się szczęśliwymi żonami Viracandry Prabhu. W dniu ślubu Yadunandana przyjęła inicjację od Viracandry, a Śri Jahnava z radością przyjęła Śrimati i Narayani jako swoich uczniów .” ( Bhakti-ratnakara , rozdz. 13)

Została również potwierdzona jako diksza-guru zarówno w abhidhanie Gaudiya-vaisnava (str. 1246-47), jak i w Prema-vilasa Nityanandy Dasa ( vilasas 15 i 20).

c) Hemalata Thakurani – najstarsza córka Srinivasa Acaryi. Hemalata Thakurani, współczesna Jahnava, była jednym z wybitnych liderów tradycji w jej czasach. Wśród jej uczniów szczególnie znana jest Yadunandana, autorka Karnanandy (zob Karnananda [ rozdz. 2 i 3] oraz wstęp [str. 12] do Krsna-karnamrty autorstwa dr Sambidanandy Das) . Miała również krnąbrnego ucznia o imieniu Rupa Kaviraja. (patrz Gaudiya-vaisnava abhidhana str. 1422)

„Teraz opisani zostaną uczniowie Śri Hemalaty. Jej uczniami byli Śri Suvala Chandra Thakura i jego siostrzeniec Śri Gokula Chakravarti. Śri Radhavallava Thakura z wioski Mandala, Śri Vallavadasa z rodziny Gosvami i Yadunandana Vaidya das z wioski Malihati byli uczniami Śri Iśvari. Kanurama Chakravarti i jego dwaj słudzy Darpanayana i Candi, Ramacarana, Madhu Miswas i Radha Kanta Vaidya byli innymi uczniami Hemalaty. Jagadisa Kaviraja i jego zwolennik, który był bratem Radhavallabh Kaviraja, zostali inicjowani przez Hemalatę.”  ( Karnananda, rozdz.2, ostatni akapit)

„Pewnego dnia mój mistrz duchowy, Śri Hemalata, objawił mi chwały Ramacandry”. „Opiszę inny epizod, który usłyszałem od mojego guru, Sri Isvari Hemalata.” ( Karnananda, rozdz. 3)

d) Gauranga-priya Devi – Druga żona i uczennica Srinivasa Acaryi ( Gaudija-vaisnava abhidhana str. 1224) Pochodziła z rodziny  bramińskiej Cakravarti, jej ojcem był Raghunatha Cakravarti, mieszkaniec Zachodniej Gopalapury. Inicjowała wielu uczniów, jednym z nich był Gurucarana Dasa, który na jej polecenie napisał książkę o nazwie Premamrta, która jest oparta na Prema-vilasa ( Gaudija-vaisnava abhidhana, strona 1203).

„Pierwsza żona Srinivasy Acaryi, Śrimati Iśvari Thakurani, była bardzo oddaną damą. Gauranga-priya, jego druga żona, również posiadała wzniosłe cechy oddania. Z biegiem czasu wiele osób zostało uczniami Srinivasa Acaryi i jego żon”. (Karnananda, rozdz. 2)

e) Gangamata Gosvamini – Uczeń Haridasa Pandity Gosvamiego, sewaity Govindaji, o którym mowa w Śri Caitanya-caritamrta. Między innymi król Mukundadeva z Jagannatha Puri i wielu sevaitów Pana Jagannatha otrzymało od niej diksza . Była również elokwentną mówcą i wyjaśniała  Śrimad-Bhagavatam  szerokiej publiczności.  Sprawa Gangamaty Gosvamini jest kolejnym potwierdzeniem, że kobieta może być guru w bona fide linii Gaudiya Vaisnava. Przynajmniej do jej punktu w linii, linia była bona fide, ponieważ jej guru został potwierdzony przez Śrila Krsnadasa Kaviraję Gosvamiego w Caitanya-caritamrta (Adi8,60). Jej przyjmowanie uczniów jest potwierdzone w Gaudiya-vaisnava abhidhana (str. 1197-98) oraz przez współczesnego mahantę, Balaramę Das Gosvamiego, w Gangamata Gosvamini Matha w Puri.

Czy powinniśmy podążać za takimi przykładami?

Bhagavad-gicie Pan Kryszna mówi yad yad acarati śresthas tat tad evetaro janah / sa yat pramanam kurute lokas tad anuvartate . Ludzie na ogół podążają za przykładem wielkich osobistości. Pan Kryszna podał to jako powód, dla którego Sam przestrzegał praw religii, ponieważ jeśli tego nie zrobi, inni pójdą za Jego przykładem. W ten sposób można powiedzieć, że Pan Krsna działał jako acarya, ten, który naucza własnym przykładem. Ale w niektórych przypadkach nie jest właściwe, aby zwykła osoba podążała za przykładem Najwyższego Pana, jak podczas Jego tańca z gopi. To samo dotyczy wielkich Vaisnavów: czasami zwykli ludzie powinni podążać za ich zachowaniem, a czasami nie. Skąd więc mamy wiedzieć, które działania Najwyższego Pana i wielkich bhaktów mają być przez nas przestrzegane, a jakich nie?

Na przykład, w kilku dobrze udokumentowanych powyżej przypadkach dla kobiet guru w Gaudiya Vaisnavizm, przedstawiliśmy takie osobistości, jak Jahnava Devi, żona Pana Nityanandy. Czy jej zostanie guru jest przykładem, którego należy naśladować, czy przypadkiem nie do naśladowania przez nas? Jednym z przewodników jest ogólne ostrzeżenie z pism świętych, aby postępować zgodnie z instrukcjami Pana i wielkich bhaktów zamiast imitować ich czynności. To powinno sprawić, że będziemy ostrożni.

Innym przewodnikiem są wskazówki od sadhu i guru. Na przykład, profesor zapytał Śrila Prabhupada, czy kobiety mogłyby zostać guru w naszym ruchu. Śrila Prabhupada odpowiedział, że mogą i podał przykład Jahnava Devi. Ponieważ nasz założyciel- acarya wyraźnie wskazał, że zachowanie Jahnava Devi może być dla nas przewodnikiem w kwestii tego, czy kobiety mogą zostać guru w ISKCON-ie, nie ma nic złego w podążaniu za tą wskazówką.

Nie znaleźliśmy żadnego stwierdzenia Śrila Prabhupada, że ​​przykład Jahnava Devi nie jest wzorowy. Dlatego możemy wziąć jej przykład jako jeden z przypadków, w których wypada naśladować przykład. Ale Śrila Prabhupada dał również kilka uwag ostrzegawczych w związku z tym, wskazując, że kobiety rzadko stawały się guru i należy to również wziąć pod uwagę.

Ważenie dowodów i wnioski

Jedno znaczące negatywne stwierdzenie: „Jednak Suniti będąc kobietą, a szczególnie jego matką, nie mogła zostać diksza-guru Dhruvy Maharajy. ” ( Bhag. 4.12.32 celu) – może być różnie interpretowane. Jedną z możliwych interpretacji jest to, że kobiety nie mogą inicjować wielbicieli płci męskiej, ale mogą to robić dla wielbicieli płci żeńskiej. Innym może być to, że kobiety mogą inicjować wszystkie inne, z wyjątkiem własnego potomstwa. Ta druga interpretacja może być poparta faktem, że druga żona Pana Nityanandy, Śri Vasudha Devi, nie inicjowała swojego własnego syna, Viracandry, ale Śri Jahnava Devi to uczyniła. W każdym razie Śrila Prabhupada odnosi się do incydentu w określonym czasie w odległej przeszłości, a jego inne wypowiedzi dotyczące teraźniejszości (rozmowy z profesorem O'Connellem lub z Atreyą Rsi ​​Dasą), a konkretnie w ISKCON-ie, są bardziej cenne jako pramany w tej dyskusji.

Dodatkowo system vaidika działał podczas Satya-yugi. W tym systemie kobiety na ogół nie otrzymywały inicjacji. Dlatego logicznie rzecz biorąc, również nie mogli tego dać. Jednak w nowszym systemie pancaratrika wykwalifikowane kobiety mogą przyjmować i oferować inicjację.

Przedstawiliśmy również wypowiedzi z jednej strony domagające się społecznej zależności i ochrony kobiet, a z drugiej wypowiedzi głoszące, że w sprawach duchowych takie względy można przekroczyć.

Kiedy przyjrzymy się wszystkim wypowiedziom Śrila Prabhupada, widzimy, że w przyszłości miał on koncepcję żeńskich guru, tj. gdyby mogły spełnić standardy, i że w przeszłości istniały żeńskie guru, które Śrila Prabhupada cytował jako dowód swojej pozycji. Powiedział jednak, że są rzadkie, więc powinniśmy podążać za tą wskazówką.

Rozważając dowody filozoficzne, zespół SAC dochodzi do wniosku, że wielbiciele kobiety, jeśli mają odpowiednie kwalifikacje, powinny mieć możliwość inicjacji w ISKCON-ie.

Wydaje się nie do poparcia w oparciu o zasady guru , sadhu i śastr , które zakładają, że w ISKCON -ie nigdy nie może być żeńskich  guru. GBC może jednak zdecydować, że obecnie nie ma kobiet  guru ze względu na czas, miejsce i okoliczności lub względy kulturowe. Ale wtedy musiałoby być jakieś uzasadnienie, dlaczego taka polityka powinna być teraz potrzebna.

Jeśli konsensus GBC jest taki, aby iść naprzód z kobietami guru w ISKCON-ie, sugerujemy rozważenie względnych warunków wstępnych. Następujące warunki wstępne uwzględniają obawy społeczne:

Względne wymagania wstępne i wsparcie

Ponieważ trudno jest ustalić czyjś poziom bhakti i zapewnić stabilność, GBC może uznać za rozważne stawianie pewnych warunków względnych, a nie absolutnych (w przeciwnym razie naruszałoby to werset kiba-vipra [ CC Madhya 8.128]), na kandydatki na guru w ISKCON-ie. Oto kilka skromnych sugestii:

a) Waisznawi powinni być normalnie w określonym wieku (np. pięćdziesiąt lub więcej).

b) Waisznawi powinni normalnie wykonywać sadhana-bhakti przez minimalną liczbę lat. (np. dwadzieścia pięć lub trzydzieści lat)

c) Vaisnavi powinien normalnie mieć wsparcie rodziny, np. męża, dorosłego syna lub córkę lub dorosłego zięcia lub synową, oraz bazę mieszkaniową, aby zapewnić jej psychospołeczną stabilność. To sugerowane zastrzeżenie odpowiada wielu zaleceniom i ostrzeżeniom o usamodzielnianiu się kobiet, podanym w dharma-śastrach.

d) Vaisnavi powinien normalnie mieć duchowe wsparcie w postaci przynajmniej jednego lub więcej siksa-guru lub starszych mentorów, od których może skorzystać.

Dlaczego należy nakładać względne warunki na kandydatki na guru ?

Kobiety mają inną naturę psychofizyczną niż mężczyźni. Dlatego też, będąc jeszcze na etapie sadhany bhakti, kandydatka na guru powinna mieć jakieś względne wsparcie. Co więcej, rzadko można znaleźć przykłady przyjęcia przez nich roli guru. Zostało to wyraźnie powiedziane przez Śrila Prabhupada i innych w cytowanych powyżej rozmowach. Te względne warunki wstępne to proste środki ochrony i wspierania przyszłych guru kobiet bez obciążania potencjalnych kandydatów niepotrzebną biurokracją.

https://gbc.iskcon.org/female-diksa-guru/

 
Powrót >>>     
Udostępnij:
   
 
             
 
 
 
OSTATNIE NA FORUM
Zwierzęta pobożne i grzeszne
(23-04-2024 21:19:56)
 
Re: Indradyumna Swami
(27-03-2024 13:32:32)
 
KUPIĘ Śrimad Bhagavatam, Canta 01-07
(23-02-2024 13:12:45)
 
Re: Przemyslenia na temat Harinama Sankirtana
(31-01-2024 19:22:28)
 
Nie jesteśmy wegetarianami ani nie-wegetarianami
(19-01-2024 18:59:38)
 
Re: Świeckie Państwo?
(20-12-2023 21:38:05)
 
Vanaprastha
(19-12-2023 21:41:53)
 
 
LINKI
 
 
 
 
 
 
 
TAGI
Święte Imię   Kryszna Katha   Varnaśrama   Filozofia   Kryszna   Mahatma das   Krishna Kshetra Swami   Prawo karmy   Polityka   Monarchia   Homoseksualizm   Kobiety   Astrologia   Chrześcijaństwo   Aborcja   Trivikrama Swami   Prabhupada  
 
Copyright © 2016. All Rights Reserved.  Created by Future Project