Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej       

Hare Kryszna

ISKCON

uniwersalna duchowość

rozwój duchowy

bhakti-joga

joga

Bóg

religia

mantra

reinkarnacja

Kriszna

Krishna

Rama

Hare

Kryszna

hinduizm

krysznowcy

karma

Indie

Gaura

India

wyznawcy Kryszny

Międzynarodowe Towarzystwo Świadomości Kryszny

Bhagavad-Gita

Śrimad Bhagavatam

Festiwal Indii

Woodstock

Pokojowa Wioska Kryszny

vaisnava

waisznawa

waisznawizm

wajsznawa

wajsznawizm

religie wschodu

filozofia wschodu

duchowość

astrologia wedyjska

jyotish

przepisy wegetariańskie

kuchnia wegetariańska

joga

dezinformacja ruchów katolickich

serwis

portal

astrologia wedyjska

taniec indyjski

kalendarz księżycowy

muzyka indyjska

dharma

ayurweda

ayurveda

książki Prabhupada

nama-hatta

mantry

przepisy wegetariańskie

świątynia

festiwal

sekta

sekty

 
 
 
 
 
 
 
logowanie
rejestracja
regulamin strony
 
 
 
 
   Autor: A.C. Bhaktivedanta Swami Prabhupada i Gour Govinda
dodał: admin    opublikowano: 2023-03-03    przeczytano: 1078
kategoria: Ekadasi
podkategoria: Ekadasi
 
Powrót >>>     
 
Znaczenie Ekadasi
 


Jego Boska Miłość Śrila A.C. Bhaktivedanta Swami  Śrila Prabhupada

Wielbiciel: Czy w Ekadaśi możemy ofiarować ziarna Bóstwa?

Śrila Prabhupad: O tak. Ale nie guru. Ekadaśi jest przestrzegane przez jiva-tattvę, a nie przez Wisznu-tattvę. Pościmy, aby oczyścić naszą materialną chorobę, ale Radha-Kryszna, Caitanya Mahaprabhu… Caitanya Mahaprabhu również nie może otrzymać zboża, ponieważ odgrywa rolę bhakty. Zboże można ofiarować tylko Radha-Krysznie, bóstwom Jagannatha. W przeciwnym razie Guru-Gauranga, nie. A prasadam nie powinno być spożywane przez nikogo. Powinno być przechowywane na następny dzień.  [Rozmowa w pokoju Śrila Prabhupada, Tokio, 22 kwietnia 1972 r.]

Regulowany post w Ekadaśi nie jest przeszkodą w postępie duchowym. Jest to raczej wieczny aspekt służby oddania i może być uważany za zasadę pomocniczą wspierającą główną zasadę wielbienia Pana Kryszny i Jego bhaktów. 

Ponieważ takie drugorzędne zasady pomagają stać się zdolnymi do wykonywania podstawowych procesów służby oddania, są również bardzo korzystne. Dlatego takie drugorzędne zasady są szeroko wspominane w literaturze wedyjskiej. Można wywnioskować, że takie drugorzędne zasady są niezbędne dla postępu w świadomości Kryszny i dlatego nigdy nie należy porzucać zasady vrata, wypełniania przepisanych ślubów…

Ambarisa Maharadż wraz ze swoją królową przez rok przestrzegali ślubu Ekadaśi i Dvadaśi. Ponieważ Ambarisa Maharadż uważany jest za wielki klejnot wśród Waisznawów i ponieważ jego zachowanie zawsze było wzorowe, można z całą pewnością stwierdzić, że takie ślubowania jak post w Ekadaśi są konieczne dla Waisznawów. Dalej jest powiedziane w literaturze wedyjskiej: "Jeśli z powodu zaniedbania Waisznawa nie pości w Ekadaśi, to jego wielbienie Pana Wisznu jest bezużyteczne i pójdzie do piekła." 

Członkowie Międzynarodowego Towarzystwa Świadomości Kryszny poszczą od zbóż i fasoli w Ekadaśi, a ślubowanie to powinno być zawsze przestrzegane przez wszystkich jego członków. [SB 11.12.1-2 znaczenie]

Od samego początku swojego dzieciństwa Śri Caitanya Mahaprabhu wprowadził system przestrzegania postu w dniu Ekadaśi. W Bhakti-sandarbha Śrila Jivy Gosvamiego znajduje się cytat ze Skanda Purana napominający, że osoba, która spożywa zboże w Ekadaśi, staje się mordercą swojej matki, ojca, brata i mistrza duchowego a nawet jeśli wznosi się na planety Vaikuntha, on upada. W Ekadaśi wszystko gotuje się dla Wisznu, łącznie ze zwykłym zbożem i dahlem, ale zaleca się, aby Waisznawa nie jadł nawet Wisznu-prasadam w Ekadaśi. Jest powiedziane, że Waisznawa nie przyjmuje niczego do jedzenia, co nie jest ofiarowane Panu Wisznu, ale w Ekadaśi Waisznawa nie powinien dotykać nawet maha-prasada ofiarowanego Wisznu, chociaż takie prasadam można zatrzymać do zjedzenia następnego dnia.  W Ekadaśi surowo zabrania się przyjmowania wszelkiego rodzaju zboża, nawet jeśli ofiarowuje się je Panu Wisznu. [CC. Adi. 15.9 znaczenie]

 


Jego Boska Łaska Śrila Gour Govinda Swami

Życie jest przeznaczone dla tapasyi

nayam deho deha-bhajam nr-loke

kastan kaman arhate vid-bhujam tak

tapo divyam putraka yena sattvam

suddhyed yasmad brahma-saukhyam tv anantam

[SB. 5.5.1]

Pan Risabhadeva powiedział Swoim synom: Moi drodzy chłopcy, spośród wszystkich żywych istot, które przyjęły materialne ciała w tym świecie, ten, kto otrzymał tę ludzką formę, nie powinien ciężko pracować dzień i noc jedynie dla zadowalania zmysłów, które jest dostępne nawet dla psów i świń, które jedzą stolec. Aby osiągnąć boską pozycję służby oddania, należy zaangażować się w pokutę i wyrzeczenie. Dzięki takiemu działaniu nasze serce zostaje oczyszczone a kiedy ktoś osiąga tę pozycję, osiąga wieczne, pełne szczęścia życie, które jest transcendentalne do materialnego szczęścia i które trwa wiecznie.

Tapo divyam putraka, to życie jest przeznaczone dla tapasyi. Tak, tapasyi. Tapas carana karo, aby poddać się surowym wyrzeczeniom i pokucie. W rezultacie zostaniemy w śuddha-sattvam. Pan Risabhadeva mówi, że rezultatem jest suddhyed yasmad brahma-saukhyam tv ananta, wtedy zostaniesz oczyszczony. Twój umysł, serce i świadomość zostaną oczyszczone. Otrzymasz brahma saukhyam, transcendentalne szczęście i błogość. To jest sac-cid-ananda-vigraha, dostaniesz Krysznę. To jest transcendentalne szczęście i błogość. Życie jest przeznaczone dla tapasyi.

 

Dawanie przyjemności Śri Krysznie

Ambarisz Maharadż jest bhaktą, wie o korzyściach płynących z tapasyi, dlatego przestrzega Ekadaśi, dvadaśi-vrata, krsna-pritye bhoga-tyaga, [CC. Madhya. 22.116] dla przyjemności Kryszny, aby dać Krysznie radość i szczęście, należy porzucić własną przyje-mność, krsna-pritye bhoga-tyaga

Porzuć własną przyjemność. Kryszna ma być zadowolony. Daj przyjemność i szczęście Krysznie, to jest celem Waisznawy. Jivera 'svarupa' haya, jiva isvaisnava, jivera 'svarupa' haya-krsnera 'nitya-dasa'. [CC. Madhya. 20.108] To jest svarupa, identyfikacja dźiwy. Kim jesteś? Jaka jest Twoja identyfikacja? Mahaprabhu mówi: gopi-bhartuh pada-kamalayor dasa-dasanudasah [Cc. Madhya 13.80] „Jestem sługą sługi sługi męża gopi”. To jest moja identyfikacja. Oddaj miłosną służbę gopi-bhartuh, mężu gopi, Gopinathowi. Daj Mu wszelką przyjemność i szczęście, nie dla siebie. Śastra mówi, mahadżana mówi, sadhu mówi, Bhaktivinoda Thakura mahadżana-sadhu mówi:

nija-sukha lagi”kichu nahi kori ar   bhakativinoda bole, tava sukha-sar

[Saranagati, Śrila Bhaktivinoda Thakura, Amara Dżiwana, werset 2]

Bhaktivinoda Thakura mówi, nija-sukha lagi'kichu nahi kori ar, bhakativinoda bole, tava sukha-sar. "Nie zrobię nic dla własnej radości i szczęścia. O Panie, zrobię wszystko dla twojej radości i szczęścia, tava sukha-sar." To jest bhakta, Waisznawa. Krsna-pritye bhoga-tyaga, dla przyjemności i szczęścia Kryszny porzuca własną przyjemność i szczęście. To jest tapasya.


Ekadaśi Vrata jest Angą Bhakti

Ta ekadaśi-vrata jest jedną z ang sadhana-bhakti, ekadaśi-upavasa – postu w Ekadaśi. W Sanatana-siksza Mahaprabhu naucza Sanatanę Goswamiego:

 vividhanga sadhana-bhaktira bahuta vistara     sanksepe kahiye kichu sadhananga-sara 

guru-padasraya, diksa, gurura sevana    sad-dharma-siksa-prccha, sadhu-marganugamana

krsna-pritye bhoga-tyaga, krsna-tirthe vasa    yavan-nirvaha-pratigraha, ekadasy-upavasa

[CC. Madhya 22.114-116]

 Mahaprabhu udziela instrukcji Sanatanie Goswamiemu podczas nauczania sadhana-bhakti. Mówi, dokładnie ja mówię, sadhana-bhakti ma różnorodne angi, sześćdziesiąt cztery angi, jednym z nich jest ekadaśi-vrata.

 

Trzeba pościć w Ekadaśi

krsna-pritye bhoga-tyaga, krsna-tirthe vasah

yavan-nirvaha-pratigraha, ekadasy-upavasa

[CC. Madhya 22.116]

„Następne kroki są następujące: (6) Należy być przygotowanym na porzucenie wszystkiego dla zadowolenia Kryszny i należy również przyjąć wszystko dla zadowolenia Kryszny. (7) Należy mieszkać w miejscu, w którym obecny jest Kryszna – w mieście takim jak Vrindavana, Mathura lub świątynia Kryszny. (8) Powinno się zdobyć środki utrzymania, które są wystarczające do utrzymania ciała i duszy razem. (9) Należy pościć w dzień Ekadaśi.

Mahaprabhu powiedział, porzuć wszelkie przyjemności zmysłowe dla przyjemności Kryszny. W każde Ekadaśi powinno się  pościć. W ciągu miesiąca są dwa Ekadaśi. Dwadzieścia cztery Ekadaśi w ciągu roku. Post, całkowity post, bez jedzenia. Istnieje wiele dni postu: dzień Janmastami, dzień Ramanavami, dzień pojawienia się Nityanandy Prabhu, dzień pojawienia się Baladevy Prabhu, Varaha-dvadaśi, Nrisimha-czaturdaśi, dzień Gaura Purnima, tak wiele dni postu jest w kalendarzu Waisznawa. Przestrzeganie tych dni postu jest uważane za vrata. Krsna-pritye oznacza dla przyjemności Kryszny, więc jest to tapasya.

Tak wiele rzeczy Mahaprabhu powiedział Sanatanie Goswamiemu, ucząc go sadhana-bhakti-angi.

 

Śri Caitanya Mahaprabhu błaga o jałmużnę od Śrimati Sacimata

Śri Caitanya Mahaprabhu poprosił Śacimatę o przestrzeganie Ekadaśi poprzez post. W Caitanya-caritamrta, 15. rozdziale Adi-lili znajdziesz:


eka dina matara pade kariya pranama   prabhu kahe,—mata, more deha eka dana 

mata bale,—tai diba, ya tumi magie     prabhu kahe,—ekadasite anna na khaibe

 [CC. Adi 15.8-9]

Pewnego dnia Śri Caitanya Mahaprabhu upadł do stóp Swojej matki i poprosił ją, aby dała Mu jedną rzecz w jałmużnie. Jego matka odpowiedziała: „Mój drogi synu, dam Ci wszystko, o co poprosisz”. Wtedy Pan powiedział: „Moja droga matko, proszę, nie jedz zbóż w dzień Ekadaśi”.

Mahaprabhu poprosił Swą matkę, aby pościła w dzień Ekadaśi. „Moja matko, proszę, nie jedz zbóż w dzień Ekadaśi”. A Sacimata zgodziła się i od tego dnia Sacimata zaczęła obchodzić Ekadaśi. Wcześniej Sacimata nie pościła. W dniu Ekadaśi przyjmowała ziarno, ponieważ według smarta braminów tylko kobiety, które są wdowami, będą pościć w dzień Ekadaśi. Ale te, które nie są wdowami, nie będą przestrzegać. Taka była wówczas panująca kultura. Tak więc Sacimata nie przestrzegała postu w Ekadaśi. Ale Mahaprabhu poprosił ją, aby teraz poszła za Nim. „Mahaprabhu upadł do stóp Swojej Matki i poprosił Ją, aby dała jedną rzecz jako jałmużnę. Sacimata powiedziała: „Mój drogi Synu, dam ci wszystko, o co poprosisz”. Wtedy Mahaprabhu powiedział: „Moja droga Matko, proszę, nie jedz zbóż w dzień Ekadaśi”. Od tego dnia Sacimata przestrzegała Ekadaśi.

 

Grzech jedzenia zbóż

W Bhakti-sandarbha Jiva Goswami napisał, co się stanie, jeśli ktoś zje annę, ziarno w dniu Ekadaśi? Jiva Goswami zacytował Skanda Puranę:

matrha pitrha caiva bhratrha guruha tatha    ekadasyam tu yo bhunkte visnu-loka-cyuto bhavet

[Bhakti-sandarbha, Anuccheda 199]

Jeśli ktoś je annę, ziarno w dzień Ekadaśi, staje się zabójcą swojej matki, zabójcą swojego ojca, zabójcą swojego brata, zabójcą jego guru, guruha. Tak, w dzień Ekadaśi w annie występują różnego rodzaju grzeszne reakcje. Jeśli ktoś świadomie lub nieświadomie je annę, zboże w Ekadaśi, popełnia wszystkie grzeszne czynności, ponieważ wszystkie grzechy są obecne w annie tego dnia. Tak mówi literatura wedyjska, śastra vakyam. Dlatego zabrania się spożywania anny w dzień Ekadaśi. Żadnej anna-bhojan. Popełnisz wszelkiego rodzaju grzechy jedząc annę w dzień Ekadaśi. Dzisiaj wszyscy popełniają to wykroczenie.

Kto powinien przestrzegać? Mówi się, że nawet chłopiec do pięciu lat może nie obchodzić Ekadaśi. Jednak od szóstego roku musi przestrzegać. Można wziąć trochę owoców i mleka. Również starsi mężczyźni powyżej osiemdziesiątki mogą nie przestrzegać, ale do osiemdziesiątki muszą przestrzegać. 

Jest powiedziane:

ekadasyam tu yo bhunkte visnu-loka-cyuto bhavet

jeśli ktoś zje zboże w Ekadaśi, spadnie z Vaikunthy, tak, upadnie stamtąd.

atra vaisnavanam niraharatvam nama   maha-prasadanna-parityaga eva

tesam anya-bhojanasya nityam eva nisiddhatvat

          ekadasyam na bhoktavyam tad vratam vaisnavam mahat          

tatra tavad asya avaisnave'pi nityatvam

[Bhakti-sandarbha, Anuccheda 299-300]

To jest cytat z Bhakti-sandarbhy. Oznacza to, że ci, którzy są Waisznawami, będą pościć od zbóż w dzień Ekadaśi. 

 

Maha-prasadam w Ekadaśi

Każdego dnia Waisznawa bierze maha-prasadam. Dzień, w którym nie ma maha-prasadam, to maha-prasada tyaga, znana również jako Ekadaśi. W Ekadaśi nie należy spożywać maha-prasadam. Maha-prasadam będzie trzymane na następny dzień, dwunasty dzień, parana. 

Waisznawowie obserwują paranę [dokładny czas, w którym powinni zjeść śniadanie]. Jeśli nie przestrzega się parany, nie można osiągnąć rezultatu tej vraty. Dlatego parana musi być przestrzegana dwunastego dnia. Maha-prasadam jest zawsze trzymane i spożywane następnego dnia (12 dnia). Jest to znane jako maha-prasada tyaga. 

Nie należy spożywać maha-prasadam w dzień Ekadaśi, nie. Tak postępują Waisznawowie i znane jest to jako vaisnava-vrataTatra tavad asya avaisnave, jeśli ktoś nie będzie podążał za tą vratą, wtedy jest uważany za awaisznawę [niewielbiciela]. Tak więc powiedział Mahaprabhu. 

 

Wielbiciel: Guru Maharadż, mówiłeś, że nie powinniśmy spożywać maha-prasadam w Ekadaśi, ale w świątyniach gotują i ofiarowują rzeczy bez zbóż, takie jak owoce, mleko i warzywa, które stają się maha-prasadam. Czy nie powinniśmy też tego wziąć?

Śrila Gour Govinda Swami: maha-prasadam nie powinno być spożywane w Ekadaśi.

Wielbiciel: Nawet jeśli to anna-kalpa? Nadal nie powinno się spożywać owoców i mleka?

Śrila Gour Govinda Swami: Spożywamy owoce i mleko, ale nie powinno to być maha-prasadam.

Wielbiciel: Czasami w Ekadaśi składają specjalną ofiarę dla Gaura-Nitai.

Śrila Gour Govinda Swami: Kryszna nigdy nie praktykuje żadnej vraty (wyrzeczenia). Bez względu na to, jakie jest ogólne prasadam, codzienne, regularne przygotowania należy przygotowywać i ofiarowywać Krysznie, ponieważ jest On podmiotem radości. Musimy dać mu całą radość. Ale w dzień Ekadaśi nie wolno nam spożywać maha-prasadam. Nie weźmiemy tego. Maha-prasadam przechowujemy na następny dzień. Możemy wziąć trochę owoców i mleka, ale nie będzie to ofiarowane Krysznie. Nie, nie powinno być bemaha-prasada

W Ekadaśi nie będziemy też spożywać liści Tulasi.  Dlatego nigdy  w Ekadaśi nie przyjmujemy caranamrity i Tulasi. 

Wielbiciel: Na Zachodzie nikt tego nie przestrzega.

Śrila Gour Govinda Swami: Czytamy teraz ten rozdział na lekcjach Śrimad Bhagavatam, ambarisa-carita. Ambarisz pościł w dzień Dvadaśi i chce przyjąć parana. Durvasa ma przyjść jako zaproszony gość, ale czas mija, a Durvasa nie się nie pojawił. Ambarisz zwyczajowo nie jadł przed gościem. Więc co zrobił? Wziął jeden liść Tulasi i trochę wody. W ten sposób złamał post. Więc rozumiesz? 


Ekadaśi Vrata jest dla Waisznawy, a nie dla Pana

Tak więc w Ekadaśi wszystko gotuje się dla Wisznu, w tym zwykłe zboża i dhal. Ale Wedy zalecają, aby Waisznawa nie spożywał Visnuprasad, maha-prasad w Ekadaśi. To jest vrata, za którą podąża bhakta, nie dla Bhagawana. Bhagawan nie przestrzega takiej vraty. Dla Bhagawana Wisznu Kryszny przygotujemy wszelkiego rodzaju smaczne jedzenie i będzie ono ofiarowane w Ekadaśi. Ale Waisznawa nie powinien jeść tego maha-prasada. Będzie przechowywany na następny dzień, dzień Dvadasi. Będziemy podążać za paraną [śniadanie o dokładnym czasie]. Jest powiedziane: „W Ekadaśi Waisznawa nie powinien nawet dotykać maha-prasadam ofiarowanego Wisznu, chociaż takie maha-prasadam będzie przechowywane i spożywane następnego dnia. W Ekadaśi surowo zabrania się spożywania wszelkiego rodzaju zbóż, nawet jeśli ofiarowuje się je Panu Wisznu”.


Dla przyjemności Kryszny

Waisznawa przyjmuje tylko maha-prasadam i nigdy nie je pożywienia, które nie jest ofiarowane Wisznu. Jesz na zewnątrz? Jesz w hotelach? Na bazarach? Nie? Ściśle przestrzegasz? To jest dobre. Nie powinno się jeść w żadnym hotelu, restauracji, czy na bazarze na zewnątrz, nic. Tylko maha-prasadam ofiarowane Wisznu Krysznie będzie przyjmowane i spoży-wane. Jeśli jesz jedzenie z zewnątrz, które nie jest ofiarowane Krysznie, to nie jest maha-prasadam, wtedy popełniasz aparadha  i twoja świadomość zostanie zanieczyszczona.

Jeśli jesz w hotelach, restauracjach i na bazarach poza twoją świadomością, zostaniesz zanieczyszczony. „Jestem głodny, głoszę, jem na zewnątrz”. Niektórzy mówią: „Nauczam, jestem daleko od świątyni. Nie mogę wrócić po prasada. Jak mogę zdobyć maha-prasadam? Gdzie jest dostępne? Jeśli jestem głodny, jak mogę nauczać? Muszę jeść." Tak, nikt nie mówi „nie jedz”. Jedz! Ale nie jedzcie jedzenia, które nie jest maha-prasadam. Pokarm, który nie jest ofiarowany Krysznie ani Wisznu.

Nie jedz jedzenia z hoteli lub restauracji. To jedzenie nie jest ofiarowane i nie gotowali dla Wisznu czy Kryszny. Możesz powiedzieć: „tak, nie mogę jeść ryb, mięsa, cebuli, czosnku. Więc proszę właściciela restauracji o gotowanie w ten sposób. Nie wkładaj cebuli, czosnku. Jestem Waisznawą. Zjem wegetariańskie jedzenie”. Robi interesy, zarabia sprzedając jedzenie. Może powiedzieć: „O tak, gotowałem dla ciebie i nie dodałem tam cebuli i czosnku, ryb ani mięsa”. Możesz więc pomyśleć: „Wezmę to jedzenie i ofiaruję je Krysznie, a potem stanie się maha-prasadam, a potem zjem”. Ale Kryszna go nie tknie, ponieważ nie jest ugotowane dla Kryszny. Kucharz w restauracji na zewnątrz nie gotował dla Kryszny. Kryszna zna intencję i kto gotował. Kryszna wie, czy jedzenie zostało ugotowane na sprzedaż, aby zdobyć pieniądze.

Jeśli ofiarowujesz Krysznie ugotowane jedzenie z zewnątrz, nadal odkryjesz, że twoja świadomość została zanieczyszczona. Tak. Wielu to lubi. Dlatego nie mogą zrobić żadnego postępu na ścieżce świadomości Kryszny, ponieważ jedzą na zewnątrz. Tak więc dla nas powinniśmy postępować bardzo ściśle, jeśli poważnie myślisz o rozwijaniu świadomości Kryszny, tak. Postępuj ściśle, aby nie zanieczyszczać swojej świadomości. Dla wielbicieli nauczających na zewnątrz najlepiej jest wziąć trochę niegotowanego jedzenia. Nigdy nie zabieraj gotowanego jedzenia z zewnątrz. Owoce są zawsze dostępne wszędzie. Dostępne są również różne niegotowane potrawy. Na przykład mamy rozdrobniony ryż, cukier, melasę itp. Możesz kupić i przygo-tować. Przygotuj się na Wisznu Krysznę, a następnie ofiaruj to. Wtedy możesz to wziąć. Rozumiesz?

 

Jak obchodzić festiwale Waisznawa?

Dla przyjemności Pana wiele potraw przyrządzanych ze zbóż, mleka, orzechów, owoców i warzyw ofiarowuje się Panu we wszystkie dni festiwalowe, które są Visnu-tattvabut, przechowywane na następny dzień. Przygotowania w stylu Ekadaśi są obchodzone w te dni festiwalowe, które są przeznaczone na Wisznu-tattva, takie jak Śri Janmastami, dzień pojawienia się Pana Balaramy, dzień pojawienia się Pana Ramacandry, Śri Gaura Purinima, Śri Nityananda Trayodasi, Śri Nrsimha-czaturdaśi, dzień pojawienia się Pana Vamany i Śri Advaity, dzień pojawienia się Acaryi Prabhu itd.

Prasadam z ziaren spożywane jest po zalecanym okresie postu we wszystkie inne dni festiwalowe, które nie są Wisznu-tattvą, takie jak Śri Radhastami i dni pojawienia się Waisznawów.

Kiedy w dniu Dvadaśi może przypadać święto objawień, takie jak dzień pojawienia się Pana Varaha lub Pana Vamany lub Ekadaśi, wtedy zamiast tego obchodzony jest post w Dvadaśi i znany jest on jako maha-dvadaśi.

Śastry nakazują również, aby dni postu nie były przestrzegane jeden po drugim. Przykładem tego może być post dla Śri Janmastami, a następnie obserwowanie dnia pojawienia się Śrila Prabhupada następnego dnia. Śniadania należy obchodzić rano, następnego dnia po Śri Janmastami, podążając za paraną. Nie można pościć przez oba dni występów festiwalowych z rzędu.

Przetwory w stylu Ekadaśi są uważane za proste dania przygotowywane z korzeni, owoców i mleka i podawane  z oddaniem.

Dopuszczalne przetwory spożywcze mogą być wykonane ze wszystkich owoców (świeżych i suszonych), w tym dyni, ogórka, cytryny, awokado i kokosa. Wszystkie orzechy i wszystkie oleje z orzechów. Korzenie warzywne (hodowane pod ziemią), takie jak ziemniaki. Dopuszczalne są wszystkie czyste cukry i wszystkie czyste produkty mleczne. Generalnie nie należy używać gryki, ale czysta tapioka (sago) jest uważana za dopuszczalną. [Sprawdź, czy tapioka nie zawiera wypełniaczy z mąki ryżowej lub skrobi kukurydzianej].

Przyprawy to czysta sól, czarny pieprz, świeży imbir (nie proszek), świeża kurkuma (nie proszek) pobrane z nieotwartych, czystych opakowań. Wszystkie inne przyprawy są w Ekadaśi ograniczone.

Zaleca się, aby dni pojawiania się i odchodzenia Waisznawów były obchodzone poprzez gloryfikację Waisznawa Thakury poprzez sewę, czytanie i bhadżany. Można również przestrzegać półdniowego postu, po którym następuje uczta prasadam zbożowa.

 

Nieograniczony patronat Ekadaśi

Każdego miesiąca są dwa dni Ekadaśi, jeden, gdy księżyc przybywa, a drugi, gdy księżyc ubywa. W sumie jest dwadzieścia sześć Ekadaśi rocznie. Jest powiedziane w Garga Samhita i ponownie cytowane w Ekadaśi Mahatmya

yatha sukla tatha krsna
dvayos ca sadrsam phalam
dhenuh sveta tatha krsna
ubhayoh sadrsam payah

„Podobnie jak biała krowa i czarna krowa dają ten sam rodzaj mleka, tak Ekadaśi w ciągu dwóch tygodni jasnych i Ekadaśi w ciągu dwóch tygodni ciemności przynoszą ten sam rezultat”.
(Garga Samhita 4.8.43)

Chociaż dni Ekadaśi są zawsze potencjalne, nie wszystkie są jednorodne. Każdemu z dwudziestu sześciu dni w roku towarzyszy odrębna aromatyczna „rasa” (smak), a niektórym, takim jak Sat-Tila Ekadaśi, Amalaki Ekadaśi i diademicznemu Nirjala Ekadaśi, towarzyszą określone czynności nakazowe. Kiedy połączymy własną obecną sytuację, miejsce i medytację z wieloaspektowymi właściwościami Ekadaśi, powstaje nadmiar smacznej, ekstatycznej rasy.

Chociaż Ekadaśi jest ogólnie uważane za pańcaratrika vidhi, może stać się bhagavat vidhi, skupiając się na prema prayojana – najwyższym celu kochania Kryszny. Niemniej jednak owoce, które dojrzewają i swobodnie wpadają w ręce tego, kto przestrzega Ekadaśi, są tak obfite, że zawsze jest ich więcej niż wystarczająco.           

W pomyślnym Madhava tithi (inna nazwa Ekadaśi) jest pomyślność dla wszystkich, którzy przestrzegają jego zaleceń, a ci, którym się powiodło, mogą hojnie ofiarować procenty z mamutowych rezultatów, tu, tam i wszędzie. Odniesienie sukcesu nie jest bardzo trudne, dlatego każdy powinien skakać ze szczęścia w Ekadaśi, które schodzi z platformy duchowej.

Największy nacisk w przestrzeganiu vraty (ślubowania) kładzie się na wstrzemięźliwość w jedzeniu zbóż. Tej zasady nauczał w młodym wieku Śri Caitanya Mahaprabhu:

prabhu kahe – ekadasyt anna na khaibeh

„Pan powiedział, proszę, nie jedz zbóż w Ekadaśi”.

Zrozumianym powodem niejedzenia zbóż w Ekadaśi jest to, że papapurusza – uosobienie grzechu przyjmuje tam schronienie, a ponieważ jest on schroniony w zbożu, każdy, kto je w tym dniu zboża, wchłonie niesamowicie skoncentrowaną reakcję karmiczną. 

Bezpośrednio odczuwaliśmy przytłaczający nastrój w towarzystwie osób, które nie zastosowały się do nakazu Pana; gdzie w miarę możliwości należy unikać tych, którzy jedli zboża w dzień Ekadaśi. Co tu mówić o działaniach innych, musimy być bardzo czujni, aby w Ekadaśi nawet „przypadkowo” nie spożyć nawet maleńkiej ilości zboża.

„Pięć rodzajów ziaren to:

1. Ryż lub inne produkty z ryżu, takie jak ryż płaski, ryż dmuchany itp.
2. Mąka pszenna i biała mąka itp.
3. Jęczmień
4. Rośliny strączkowe, takie jak mung, ciecierzyca, zielony groszek, soczewica itp.  
5. Olej z nasion gorczycy i olej sezamowy. 

Jeśli ktoś zje którekolwiek z wyżej wymienionych zbóż, wówczas jego przysięga Ekadaśi zostanie złamana”.

Chociaż unikanie negatywnych reakcji w Ekadaśi jest bardzo konieczne, jest to w pewnym sensie nieistotne dla odwrotnego pozytywnego efektu. Albowiem przez przestrzeganie ślubowania Ekadaśi można odpuścić nawet grzech zabicia bramina; co tu mówić o reakcjach innych grzesznych czynności.



 

 
Powrót >>>     
Udostępnij:
   
 
             
 
 
 
OSTATNIE NA FORUM
Zwierzęta pobożne i grzeszne
(23-04-2024 21:19:56)
 
Re: Indradyumna Swami
(27-03-2024 13:32:32)
 
KUPIĘ Śrimad Bhagavatam, Canta 01-07
(23-02-2024 13:12:45)
 
Re: Przemyslenia na temat Harinama Sankirtana
(31-01-2024 19:22:28)
 
Nie jesteśmy wegetarianami ani nie-wegetarianami
(19-01-2024 18:59:38)
 
Re: Świeckie Państwo?
(20-12-2023 21:38:05)
 
Vanaprastha
(19-12-2023 21:41:53)
 
 
LINKI
 
 
 
 
 
 
 
TAGI
Święte Imię   Kryszna Katha   Varnaśrama   Filozofia   Kryszna   Mahatma das   Krishna Kshetra Swami   Prawo karmy   Polityka   Monarchia   Homoseksualizm   Kobiety   Astrologia   Chrześcijaństwo   Aborcja   Trivikrama Swami   Prabhupada  
 
Copyright © 2016. All Rights Reserved.  Created by Future Project