Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej       

Hare Kryszna

ISKCON

uniwersalna duchowość

rozwój duchowy

bhakti-joga

joga

Bóg

religia

mantra

reinkarnacja

Kriszna

Krishna

Rama

Hare

Kryszna

hinduizm

krysznowcy

karma

Indie

Gaura

India

wyznawcy Kryszny

Międzynarodowe Towarzystwo Świadomości Kryszny

Bhagavad-Gita

Śrimad Bhagavatam

Festiwal Indii

Woodstock

Pokojowa Wioska Kryszny

vaisnava

waisznawa

waisznawizm

wajsznawa

wajsznawizm

religie wschodu

filozofia wschodu

duchowość

astrologia wedyjska

jyotish

przepisy wegetariańskie

kuchnia wegetariańska

joga

dezinformacja ruchów katolickich

serwis

portal

astrologia wedyjska

taniec indyjski

kalendarz księżycowy

muzyka indyjska

dharma

ayurweda

ayurveda

książki Prabhupada

nama-hatta

mantry

przepisy wegetariańskie

świątynia

festiwal

sekta

sekty

 
 
 
 
 
 
 
logowanie
rejestracja
regulamin strony
 
 
 
 
dodał: admin    opublikowano: 2016-09-14    przeczytano: 243
kategoria: Mantry i pieśni
podkategoria: Mantry i pieśni
 
Powrót >>>     
 
Pieśni innych waisznawów
 

Pieśni innych wielbicieli

  

Sri Vraja-dhama-mahimamrta

(Nektar chwał Vraja-dhamy)

 

(1)

jaya radhe, jaya krsna, jaya vrndavan

sri-govinda, gopinatha, madana-mohan

(2)

syama-kunda, radha-kunda, giri-govardhan

kalindi jamuna jaya, jaya mahavan

(3)

kesi-ghata, bamsi-bata, dvadasa-kanan

jaha saba lila koilo sri-nanda-nandan

(4)

sri-nanda-yasoda jaya, jaya gopa-gan

sridamadi jaya, jaya dhenu-vatsa-gan

(5)

jaya vrsabhanu, jaya kirtida sundari

jaya paurnamasi, jaya abhira-nagari

(6)

jaya jaya gopisvara vrndavana-majh

jaya jaya krsna-sakha batu dvija-raj

(7)

jaya rama-ghata, jaya rohini-nandan

jaya jaya vrndavana-basi jata jan

(8)

jaya dvija-patni, jaya naga-kanya-gan

bhaktite jahara pailo govinda-caran

(9)

sri-rasa-mandala jaya, jaya radha-syam

jaya jaya rasa-lila sarva-manoram

(10)

jaya jayojjvala-rasa sarva-rasa-sar

parakiya-bhave jaha brajete pracar

(11)

sri-jahnava-pada-padma koriya smaran

dina krsna-dasa kohe nama-sankirtan

 

1)         Wszelka chwała Radha i Krsnie i boskiemu lasowi Vrindavany. Wszelka chwała trzem przewodnim Bóstwom Vrindavany: Śri Govindzie, Gopinacie, Madana-mohanie. 

2)         Wszelka chwała Śyama-kundzie, Radha-kundzie, Wzgórzu Govardhana i rzece Yamunie (Kalindi). Wszelka chwała wielkiemu lasowi Mahavana, gdzie Krsna i Balarama ukazali wszystkie Swoje dziecięce rozrywki. 

3)         Wszelka chwała Keśi-ghata, gdzie Krsna zabił demona Keśi. Wszelka chwała drzewu Vamśivata, pod które Krsna zwabił wszystkie gopi Swoją grą na flecie. Chwała wszystkim dwunastu lasom Vrajy. W tych miejscach syn Nandy, Śri Krsna, odbywał wszystkie Swoje rozrywki. 

4)         Wszelka chwała boskim rodzicom Krsny, Nandzie i Yaśodzie. Wszelka chwała chłopcom pasterzom, którym przewodzi Śridama, starszy brat Śrimati Radharani i Ananga Manjari. Wszelka chwała krowom i cielętom Vrajy. 

5)         Wszelka chwała boskim rodzicom Radhy, Vrisssssabhanu i pięknej Kirtidzie. Wszelka chwała Paurnamasi, matce Sandipani Muniego, babce Madhumangala i Nandimukhi, i ulubionej uczennicy Devarisziego Narady. Wszelka chwała młodym pasterkom Vrajy.

6)         Wszelka chwała, wszelka chwała Gopiśvara Śivie, który zamieszkuje we Vrindavanie, aby chronić to święte miejsce. Wszelka chwała, wszelka chwała zabawnemu braminowi, przyjacielowi Krsny, Madhumangali.. 

7)         Wszelka chwała Rama-ghata, gdzie Pan Balarama odbywał Swój taniec rasa. Wszelka chwała Panu Balaramie, synowi Rohini. Wszelka chwała, wszelka chwała wszystkim mieszkancom Vrindavany. 

8)         Wszelka chwała żonom dumnych, wedyjskich braminów. Wszelka chwała żonom węża Kaliyi, które dzięki czystemu oddaniu osiągnęły lotosowe stopy Pana Govindy. 

9)         Wszelka chwała miejscu, w którym Śri Krsna wykonywał taniec rasa. Wszelka chwała dla Radhy i Śyamy. Wszelka chwała, wszelka chwała boskiemu tancu rasa, który jest najpiękniejszą ze wszystkich rozrywek Pana Krsny. 

10)       Wszelka chwała, wszelka chwała nastrojowi wspanialej miłości madhurya, która jest najwspanialszą z wszystkich ras i którą Śri Krsna we Vrajy w formie boskiej parakiya-bhava (miłości kochanków). 

11)       Pamiętając lotosowe stopy małżonki Pana Nityanandy, Śri Jahnava Devi, ten upadły i skromny sługa Krsny śpiewa sankirtana świętego imienia. 

 

 

Bhajahu re mana sri Nanda-nandana

(Govinda dasa Kaviraja)

 

(1)

bhajahu re mana sri-nanda-nandana-

abhaya-caranaravinda re

durlabha manava-janama sat-sange

taroho e bhava-sindhu re

(2)

sita atapa bata barisana

e dina jamini jagi re

biphale sevinu krpana durajana

capala sukha-laba lagi' re 

(3)

e dhana, yaubana, putra, parijana

ithe ki ache paratiti re

kamala-dala-jala, jivana talamala

bhajahu hari-pada niti re

(4)

sravana, kirtana, smarana, vandana, 

pada-sevana, dasya re

pujana, sakhi-jana, atma-nivedana

govinda-dasa-abhilasa re 

 

1)         O umyśle, po prostu czcij lotosowe stopy syna Nandy, które czynią każdego nieustraszonym. Osiągnąwszy tą rzadką ludzką formę życia, przekrocz ocean materialnej egzystencji dzięki towarzystwu świętych osób. 

2)         Tak w dzien jak i w nocy nie mogę zasnąć, cierpiąc z powodu gorąca i zimna, wiatru i deszczu. Dla odrobiny migoczącego szczęścia bezużytecznie służyłem marnym i nikczemnym ludziom. 

3)         Czy jest jakaś gwarancja prawdziwego szczęścia w całym czyimś bogactwie, młodości, synach i członkach rodziny? To życie jest tak niepewne jak kropla wody na płatku lotosu; dlatego zawsze powinieneś służyć i czcić boskie stopy Pana Hari.

4)         Słuchając i śpiewając o chwałach Pana Hari, nieustanne pamiętając o Nim i ofiarowując Mu modlitwy, służąc lotosowym stopom Pana, będąc sługą Najwyższego Pana, czcząc Go poprzez ofiarowywanie Mu kwiatów, kadzideł itd, służąc Mu jako przyjaciel i w pełni oddając się Panu. Jest to wielkim pragnieniem i tęsknotą Govindy dasa, aby zaangażować się w te dziewięć procesów bhakti.

 

 

Jaya Radha-krsna Giti

 

 (1)

jaya radha-madhava radha-madhava radhe

(jayadever prana-dhana he)

(2)

jaya radha-madana-gopal radha-madana-gopal radhe

(sita-nather prana-dhana he)

(3)

jaya radha-govinda radha-govinda radhe

(rupa gosvamir prana-dhana he)

(4)

jaya radha-madana-mohan radha-madana-mohan radhe

(sanataner prana-dhana he)

(5)

jaya radha-gopinatha radha-gopinatha radhe

(madhu panditer prana-dhana he)

(6)

jaya radha-damodara radha-damodara radhe

(jiv gosvamir prana-dhana he)

(7)

jaya radha-ramana radha-ramana radhe

(gopal bhatter prana-dhana he)

(8)

jaya radha-vinoda radha-vinoda radhe

(lokanather prana-dhana he)

(9)

jaya radha-gokulananda radha-gokulananda radhe

(visvanather prana-dhana he)

(10)

jaya radha-giridhari radha-giridhari radhe

(das gosvamir prana-dhana he)

(11)

jaya radha-syamasundar radha-syamasundar radhe

(syamanander prana-dhana he)

(12)

jaya radha-banka-bihari radha-banka-bihari radhe

(haridaser prana-dhana he)

(13)

jaya radha-kanta radha-kanta radhe

(vakresvarer prana-dhana he)

(14)

jaya gandharvika-giridhari gandharvika-giridhari radhe

(sarasvatir prana-dhana he)

 

1)         Wszelka chwała dla Radhy i Madhavy, będących skarbem w sercu Jayadevy Gosvamiego! 

2)         Wszelka chwała dla Radhy i Madana-gopala, będących skarbem w sercu Advaity

Acaryi! 

3)         Wszelka chwała dla Radhy i Govindy, będących skarbem w sercu Rupy Gosvamiego !

4)         Wszelka chwała dla Radhy i Madana-mohana, będących skarbem w sercu Sanatany Gosvamiego!

5)         Wszelka chwała dla Radhy i Gopinatha, będących skarbem w sercu Madhu Pandity!

6)         Wszelka chwała dla Radhy i Damodary, będących skarbem w sercu Jivy Gosvamiego! 

7)         Wszelka chwała dla Radha-ramany, będących skarbem w sercu Gopala Bhatty Gosvamiego! 

8)         Wszelka chwała dla Radha-vinody, będących skarbem w sercu Lokanatha Gosvamiego! 

9)         Wszelka chwała dla Radhy i Gokulanandy, będących skarbem w sercu Viśvanathy Cakravartiego Thakury! 

10)       Wszelka chwała dla Radhy i Giridhariego, będących skarbem w sercu Raghunatha dasy Gosvamiego! 

11)       Wszelka chwała dla Radhy i Śyamasundary, będących skarbem w sercu Śyamanandy Gosvamiego! 

12)       Wszelka chwała dla Radhy i Banka-vihari, będących skarbem w sercu Haridasy Swamiego! 

13)       Wszelka chwała dla Radha-kanty, będących skarbem w sercu Vakreśvara Pandity! 

14)       Wszelka chwała dla Gandharvika i Giridhari, będących skarbem w sercu śri Bhaktisiddhanty Sarasvatiego Thakury!

 

 

Sri Damodarastaka

(znaleziona    w   Padma   puranie   Krsny   Dvaipayany   Vyasy, wypowiedziana  przez  Satyavratę  Muniego  w  rozmowie z Naradą Munim i Śaunaką Rsim) "W  miesiącu  Kartika należy  czcić  Pana  Damodarę i recytować modlitwę   znaną,   jako   Damodarastaka,przyciągającą Pana Damodara i wypowiedzianą przez Satyavratę Muniego.   

  (Śri Hari- bhakti-vilasa 2.16.198)

 

(1)

 namamisvaram sac-cid-ananda-rupam

 lasat-kundalam gokule bhrajamanam

yasoda-bhiyolukhalad dhavamanam

paramrstam atyantato drutya gopya 

(2)

rudantam muhur netra-yugmam mrjantam

karambhoja-yugmena satanka-netram

muhuh svasa-kampa-trirekhanka-kantha-

sthita-graivam-damodaram bhakti-baddham

(3)

itidrk sva-lilabhir ananda-kunde

sva-ghosam nimajjantam akhyapayantam

tadiyesita-jnesu bhaktair jitatvam

punah prematas tam satavrtti vande 

(4)

varam deva moksam na moksavadhim va

na canyam vrne 'ham varesad apiha

idam te vapur natha gopala-balam

sada me manasy avirastam kim anyaih 

(5)

idam te mukhambhojam atyanta-nilair

vrtam kuntalaih snigdha-raktais ca gopya

muhus cumbitam bimba-raktadharam me

manasy avirastam alam laksa-labhaih 

(6)

namo deva damodarananta visno

prasida prabho duhkha-jalabdhi-magnam

krpa-drsti-vrstyati-dinam batanu-

grhanesa mam ajnam edhy aksi-drsyah

(7)

kuveratmajau baddha-murtyaiva yadvat

tvaya mocitau bhakti-bhajau krtau ca

tatha prema-bhaktim svakam me prayaccha

na mokse graho me 'sti damodareha 

(8)

namas te 'stu damne sphurad-dipti-dhamne

tvadiyodarayatha visvasya dhamne

namo radhikayai tvadiya- priyayai

namo 'nanta-lilaya devaya tubhyam 

             

1)         Ofiarowuję moje pokorne pokłony Najwyższemu Panu, który jest ucieleśnieniem wieczności, wiedzy i szczęścia, którego kolczyki w kształcie rekinów kołyszą się tam i z powrotem, który lśni przepięknym blaskiem w boskim królestwie Gokuli, który szybko pragnie skryć się za drewnianym moździeżem bojąc się matki Yaśody (ponieważ rozbił garnek z jogurtem, który Jego matka przeznaczyła na masło, a potem zabrał masło przechowywane w garnku zwisającym u sufitu) i zostaje złapany przez nią, ponieważ matka Yaśoda biegła szybciej. Temu Najwyższemu Panu Śri Damodarze ofiarowuję moje pokorne pokłony. 

2)         Widząc kij do ubijania masła w rękach Swojej matki, płacze trąc swoje oczy Swoimi lotosowymi dłonmi. Jego oczy wypełnia strach, a perłowy naszyjnik na Jego szyi naznaczonej trzema liniami jak u konchy, trzęsie się od przyspieszonego oddechu spowodowanego płaczem. Temu Najwyższem Panu, Śri Damodarze, którego brzucha nie wiążą liny, ale czysta miłość Jego matki, ofiarowuję moje pokorne pokłony. 

3)         Takimi dziecięcymi rozrywkami Pan pogrąża mieszkanców Gokuli w wirze ekstazy, a Jego wielbiciele pochłonięci wiedzą o Jego najwyższym majestacie i bogactwie dowiadują się, że jest On pokonywany jedynie przez tych, których czysta, miłość jest całkowicie poza ogólnie przyjętą koncepcją szacunku czy bojaźni. Z wielką miłością ponownie składam Panu Damodarze moje pokłony setki, setki razy. 

4)         O Panie, chociaż jesteś w stanie obdarzyć każdym rodzajem błogosławienstwa, nie modlę się do Ciebie ani o bezosobowe wyzwolenie, ani o najwyższe wyzwolenie czyli wieczne życie na Vaikunthach, ani o żadne inne dobrodziejstwo (które może zostać osiągnięte przez wykonywanie dziewięciu procesów bhakti). O Panie, po prostu pragnę, aby ta forma – Bala Gopala z Vrindavany – była zawsze obecna w moim sercu, bo czyż mogę mieć pożytek z jakiegokolwiek innego dobrodziejstwa? 

5)         O Panie, Twoją lotosową twarz, otoczona czarnymi z czerwonym odcieniem, miękkimi lokami całuje ciągle matka Yaśoda, a Twoje usta czerwienieją jak owoc bimby. Niech ten piękny obraz Twojej lotosowej twarzy zawsze będzie obecny w moim sercu. Tysiące, tysiące innych błogosławienstw nie mają dla mnie żadnej wartości. 

6)         O Najwyższy Panie, składam Ci moje pokłony. O Damodaro! O Ananto! O Visnu! O mistrzu! O mój Panie, bądź ze mnie zadowolony. Swoim łaskawym spojrzeniem wyzwól tego biednego, bezmyślnego głupca, który tonie w oceanie ziemskich cierpien i ukaż się jego oczom. 

7)         O Panie Damodaro, w Swojej dziecięcej postaci (przywiązany snurem do drewnianego moździeża) wyzwoliłeś od klątwy Narady dwóch synów Kuvery, Manigrivę i Nalakuvarę, którzy stali się Twoimi wielkimi wielbicielami. W ten sam sposób, proszę daj mi Twoja własną prema-bhakti, gdyż tęsknię jedynie za nią, nie pragnąc żadnego rodzaju wyzwolenia. 

8)         O Panie Damodaro, najpierw składam moje pokłony snurowi o diamentowym blasku, który przewiązuje Twój brzuch. Następnie Jemu, który jest siedzibą całego wszechświata, ofiarowuję moje pokłony. Pokornie skłaniam się przed Twoją najukochanszą Śrimati Radharani i ofiarowuję wszystkie moje pokłony Tobie, Najwyższemu Panu, który ukazujesz niekonczące się rozrywki.

 

 

Sri sri Gaura-Nityanander daya

Locana dasa Thakura

 

(1)

parama koruna, pahu dui jana, 

nitai gauracandra

saba avatara- sara siromani, 

kevala ananda-kanda

(2)

bhajo bhajo bhai, caitanya nitai, 

sudrdha bisvasa kori'

visaya chariya, se rase majiya, 

mukhe bolo hari hari

(3)

dekho ore bhai, tri-bhuvane nai, 

emona doyala data

pasu pakhi jhure, pasana vidare, 

suni' jara guna-gatha

(4)

samsare majiya, rohili poriya, 

se pade nahilo asa

apana karama, bhunjaye samana, 

kahoye locana-dasa

 

Tę pieśn śpiewa Locana dasa Thakura. Pahu znaczy "Pan," a dui jana znaczy "dwóch". Locana dasa Thakura oświadcza, że dwaj Panowie, Nitai-Gauracandra – Pan Nitai i Pan Caitanya – są bardzo łaskawi (parama koruna). Avatara znaczy "inkarnacja," a saba znaczy "wszystko". Są istotą wszystkich inkarnacji. Szczególną cechą tych inkarnacji jest to, że podążanie wyznaczoną przez Nich drogą samorealizacji jest po prostu radosne, ponieważ polega na śpiewaniu i tanczeniu. Jest wiele inkarnacji, takich jak Rama czy nawet Krsna, który nauczał Bhagavad-gity, która wymaga wiedzy i zrozumienia. Ale Pan Caitanya i Nityananda wprowadzili proces, który jest po prostu radosny – tylko śpiewaj i tancz. Dlatego Locana dasa zaprasza każdego: "Mój drogi bracie, proszę cię byś czcił Pana Caitanyę i Nityanandę z mocną wiarą i przekonaniem." Nie myśl, że to intonowanie i taniec nie doprowadzi cię do upragnionego celu. Doprowadzi. Pan Caitanya Mahaprabhu zapewnia, że dzięki temu procesowi każdy osiągnie wszelką doskonałość. Dlatego należy intonować z mocną wiarą i przekonaniem. Ale czym jest ten proces? Opisany jest słowami viśaya chariya, se rase majiya. Jeśli dzięki niemu chcesz zostać świadomym Krsny, musisz porzucić angażowanie się w zadowalanie zmysłów. To jedyne ograniczenie. Jeśli porzucisz zadowalanie zmysłów, możesz być pewnym osiągnięcia upragnionego celu. Mukhe bolo hari hari: trzeba jedynie intonować, "Hare Krsna! Hari Hari!" bez materialnej motywacji. Locana dasa Thakura mówi, "Mój drogi bracie, po prostu spróbuj i sprawdź to. W trzech światach nie ma nikogo równego Panu Caitanyi czy Panu Nityanandzie. Ich miłosierdzie jest tak wspaniała, że nawet ptaki i zwierzęta płaczą, a co dopiero mówić o ludzkich istotach". Faktem jest, że gdy Pan Caitanya przemierzał las Jharikhanda, tygrysy, słonie, węże, sarny i wszystkie pozostałe zwierzęta przyłączyły się do Niego w intonowaniu Hare Krsna. Jest to tak wspaniałe, że każdy może się dołączyć. Nawet zwierzęta, co dopiero mówić o ludzkich istotach. Oczywiście nie jest możliwe, by zwykły człowiek zachęcił zwierzęta do intonowania, ale jeśli Caitanya Mahaprabhu potrafił zainspirować zwierzęta, to my przynajmniej możemy zachęcać ludzi do przyjęcia tej ścieżki intonowania mantry Hare Krsna. Jest to tak wspaniałe, że nawet człowiek o najtwardszym sercu zmięknie. Pasana znaczy "kamien". Jest to tak wspaniałe, że nawet kamien zmięknie. Ale Locana dasa Thakura ubolewa, że jest w sidłach zadowalania zmysłów. Mówi : "Mój drogi umyśle, zostałeś w sidłach zadowalania zmysłów i nie czujesz atrakcji do intonowania Hare Krsna. Skoro nie masz atrakcji do Pana Caitanyi i Pana Nityanandy, to cóż mogę powiedzieć? Mogę jedynie myśleć o moim nieszczęściu. Yamaraja, zarządca śmiercią, karze mnie w ten sposób, nie pozwalając rozwinąć atrakcji do tego ruchu". 

 

 

Sri Radhika-stava

Srila Rupa Gosvami 

 

REFREN

radhe jaya jaya madhava-dayite

gokula-taruni-mandala-mahite

 

(1)

damodara-rati-vardhana-vese

hari-niskuta-vrnda-vipinese

(2)

vrsabhanudadhi-nava-sasi-lekhe

lalita-sakhi guna-ramita-visakhe

(3)

karunam kuru mayi karuna-bharite

sanaka-sanatana-varnita-carite

 

(refren) O Radho! Ukochana Madhavy! O Ty, którą czczą wszystkie młode dziewczęta Gokuli! 

1-3) Która ubierasz się tak, by spotęgować miłość Pana Damodary i Jego przywiązanie do Ciebie! O królowo Vrindavany, która jesteś lasem rozkoszy Pana Hari! O nowy księżycu, który wzeszedł z oceanu króla Vrisabhanu! O przyjaciółko Lality ! O Ty, której cudowne cechy życzliwości, łaskawości i wierności Krsnie uczyniły Viśakhę wierną służką! O Ty, którą przepełnia współczucie! Której boskie cechy opiewają wielcy mędrcy Sanaka i Sanatana. O Radho, proszę bądź łaskawa dla mnie! 

 

 

Jayadeva Gosvami

Sri-Dasavatara-stotra (z Gita-govindy)

 

(1)

pralaya-payodhi-jale dhrtavan asi vedam

vihita-vihitra-caritram akhedam

kesava dhrta-mina-sarira jaya jagadisa hare

(2)

ksitir iha vipulatare tisthati tava prsthe

dharani-dharana-kina-cakra-garisthe

kesava dhrta-kurma-sarira jaya jagadisa hare 

(3)

vasati dasana-sikhare dharani tava lagna

sasini kalanka-kaleva nimagna

kesava dhrta-sukara-rupa jaya jagadisa hare

(4)

tava kara-kamala-vare nakham adbhuta-srngam

dalita-hiranyakasipu-tanu-bhrngam

kesava dhrta-narahari-rupa jaya jagadisa hare

 (5)

chalayasi vikramane balim adbhuta-vamana

pada-nakha-nira-janita-jana-pavana

kesava dhrta-vamana-rupa jaya jagadisa hare 

(6)

ksatriya-rudhira-maye jagad-apagata-papam

snapayasi payasi samita-bhava-tapam

kesava dhrta-bhrgupati-rupa jaya jagadisa hare 

(7)

vitarasi diksu rane dik-pati-kamaniyam

dasa-mukha-mauli-balim ramaniyam

kesava dhrta-rama-sarira jaya jagadisa hare 

(8)

vahasi vapusi visade vasanam jaladabham

hala-hati-bhiti-milita-yamunabham

kesava dhrta-haladhara-rupa jaya jagadisa hare 

 (9)

nindasi yajna-vidher ahaha sruti-jatam

sadaya-hrdaya darsita-pasu-ghatam

kesava dhrta-buddha-sarira jaya jagadisa hare

(10)

mleccha-nivaha-nidhane kalayasi karavalam

dhumaketum iva kim api karalam

kesava dhrta-kalki-sarira jaya jagadisa hare

 (11)

sri-jayadeva-kaver idam uditam udaram

srnu sukha-dam subha-dam bhava-saram

kesava dhrta-dasa-vidha-rupa jaya jagadisa hare 

 vedan uddharate jaganti vahate bhu-golam udbibhrate

daityam darayate balim chalayate ksatra-ksayam kurvate

paulastyam jayate halam kalayate karunyam atanvate

mlecchan murchayate dasakrti-krte krsnaya tubhyam namah

 

1)         O Keśavo! Panie wszechświata! Panie Hari, który przybrałeś formę ryby! Wszelka chwała Tobie! W formie olbrzymiej ryby służyłeś za łódź po prostu po to, by ochronić Wedy, które tonęły w burzliwym oceanie zniszczenia. 

2)         O Keśavo! Panie wszechświata! Panie Hari, który przybrałeś formę żółwia! Wszelka chwała Tobie! Wielka góra Mandara spoczywa na Twoim gigantycznym grzbiecie boskiego żółwia służąc za oś do ubijania oceanu mleka. Od podtrzymywania tej olbrzymiej góry powstało na Twoim grzbiecie wgłębienie przypominające bliznę, która stała się najbardziej chwalebną. 

3)         O Keśavo! Panie wszechświata! Panie Hari, który przybrałeś formę dzika! Wszelka chwała Tobie! Ziemia, która pogrążyła się w oceanie Garbhodaka w dolnej części wszechświata, spoczywa nieruchomo na czubku Twojego kła niczym plamka na księżycu. 

4)         O Keśavo! Panie wszechświata! Panie Hari, który przybrałeś formę pół-człowieka, pół-lwa! Wszelka chwała Tobie! Podobnie jak bez trudu można zgnieść palcami osę, tak cudowne, ostre paznokcie Twoich pięknych, lotosowych dłoni rozerwały na kawałki ciało, przypominającego osę, demona Hiranyakaśipu. 

5)         O Keśavo! Panie wszechświata! Panie Hari, który przybrałeś formę karła-bramina! Wszelka chwała Tobie! O cudowny karle, Swoimi potężnymi krokami zwodzisz króla Bali, a wodą Gangesu, która wypływa z paznokci Twoich lotosowych stóp, wyzwalasz wszystkie żywe istoty przebywające w tym świecie. 

6)         O Keśavo! Panie wszechświata! Panie Hari, który przybrałeś formę Bhrighupatiego (Paraśuramy)! Wszelka chwała Tobie! Na Kurukszetra skąpałeś ziemię rzekami krwi zabijając demonicznych kszatriyów. Gładzisz grzechy tego świata i dzięki Tobie ludzie zostają uwolnieni od buchającego ognia egzystencji materialnej. 

7)         O Keśavo! Panie wszechświata! Panie Hari, który przybrałeś formę Ramacandry! Wszelka chwała Tobie! W bitwie o Lankę zabiłeś dziesięciogłowego demona Ravanę. Jego głowy ofiarowałeś, bóstwom dziesięciu kierunków pod wodzą Indry. Ta chwila była długo oczekiwana, gdyż wszyscy byli bardzo dręczeni przez tego potwora. 

8)         O Keśavo! Panie wszechświata! Panie Hari, który przybrałeś formę Balaramy,który włada sochą ! Wszelka chwała Tobie! Twoje jaskrawe, białe ciało okrywają stroje koloru świeżej, niebieskiej chmury deszczowej. Te ubiory przypominają kolorem ciemny odcien Rzeki Yamuny, która bardzo obawia się uderzenia Twojego lemiesza.

9)         O Keśavo! Panie wszechświata! Panie Hari, który przybrałeś formę Buddhy! Wszelka chwała Tobie, Buddho o współczującym sercu. Głośno sprzeciwiałeś się zabijaniu biednych zwierząt, które wykonywano według zasad wedyjskiej ofiary.

10)       O Keśavo! Panie wszechświata! Panie Hari, który przybrałeś formę Kalki! Wszelka chwała Tobie! Pojawiasz się jak kometa, trzymając w ręku straszliwy miecz, aby unicestwić niegodziwych barbarzynców pod koniec wieku Kali. 

11)       O Keśavo! Panie wszechświata! Panie Hari, który przybrałeś te dziesięć różnych form inkarnacji! Wszelka chwała Tobie! Słuchacze, proszę posłuchajcie tego najwspanialszego hymnu poety Jayadevy, który nagradza szczęściem, obdarza pomyślnością i jest najlepszą rzeczą w tym ciemnym świecie. 

12)       Panie Krsno, ofiarowuję moje pokłony Tobie, który pojawiasz się w formach tych dziesięciu inkarnacji. W formie Matsyi ratujesz Wedy a jako Kurma dźwigasz na Swoim grzbiecie Wzgórze Mandara. Jako Varaha, Swoimi kłami podnosisz Ziemię, w formie Narasimhy rozdzierasz pierś demona Hiranyakaśipu. W formie Vamany oszukujesz króla demonów, Bali, zabierając mu cały wszechświat, prosząc go tylko o trzy kroki ziemi. Jako Paraśurama uśmiercasz wszystkich niegodziwych kszatryów, a jako Ramacandra pokonujesz króla rakszasów, Ravanę. W formie Balaramy nosisz sochę, którą pokonujesz niegodziwców i którą ciągniesz ku Sobie rzekę Yamunę. Jako Pan Buddha okazujesz współczucie wszystkim istotom cierpiącym w tym świecie, a na koncu Kali-yugi pojawiasz się jako Kalki, by oszołomić mlecchów (zdegradowaną, niską klasę ludzi). 

 

 

(Srila Bhaktisiddhanta Sarasvati Gosvami Prabhupada)

Sri Guru-parampara

 

(1)

krsna hoite catur-mukha, hoy krsna-sevonmukha, 

brahma hoite naradera mati

narada hoite vyasa, madhva kohe vyasa-dasa, 

purnaprajna padmanabha gati

(2)

nrhari madhva-bamse, aksobhya paramahamse, 

sisya boli' angikara kore

aksobhyera sisya jaya- tirtha name paricaya, 

tara dasye jnanasindhu tore 

 (3)

taha hoite dayanidhi, tara dasa vidyanidhi, 

rajendra hoilo taha ha'te

tahara kinkora jayadharma name paricaya, 

parampara jano bhalo mate

(4)

jayadharma-dasye khyati, sri purusottama-jati, 

ta ha'te brahmanya-tirtha suri

vyasatirtha tara dasa, laksmipati vyasa-dasa, 

taha ha'te madhavendra puri 

(5)

madhavendra puri-bara, sisya-bara sri-isvara, 

nityananda, sri-adwaita vibhu

isvara-purike dhanya, korilen sri-caitanya, 

jagad-guru gaura mahaprabhu

(6)

mahaprabhu sri-caitanya, radha-krsna nahe anya, 

rupanuga janera jivana

visvambhara priyankara, sri-svarupa damodara, 

sri-gosvami rupa-sanatana

(7)

rupa-priya mahajana, jiva, raghunatha hana, 

tara priya kavi krsnadasa

krsnadasa-priya-bara, narottama seva-para, 

jara pada visvanatha-asa

(8)

visvanatha-bhakta-satha, baladeva jagannatha, 

tara priya sri-bhaktivinoda

maha-bhagavata-bara, sri-gaurakisora-bara, 

hari-bhajanete ja'ra moda

(9)

ihara paramahamsa, gaurangera nija-bamsa, 

tadera carane mama gati

ami seba-udasina, namete tridandi dina, 

sri-bhakatisiddhanta sarasvati

(10) 

sri-varsabhanavi-bara, sada sevya-seva-para, 

tahara dayita-dasa-nama

tara pradhan pracarako, sri-bhaktivedanta namo, 

patita-janete doya-dhama

 

1)         Na początku stworzenia Najwyższy Pan Śri Krsna przekazał naukę o służbie oddania czterogłowemu Brahmie. Następnie Brahma przekazał tę boską naukę Devarisi Naradzie. Wielki mędrzec Krsna Dvaipayana Vyasa, który został upełnomocniony do skompilowania literatury wedyjskiej, został uczniem Devariszi Narady. Założyciel szkoły śuddha-dvaita filozofii wedanty, który w trzynastym wieku odwiedził Vyasadevę w Badarikaśramie, by uczyć się od niego filozofii Vedanty, Śripada Madhvacarya, uważa siebie za sługę Krsny Dvaipayany Vyasy. Purnaprajna Tirtha [Madhva] jest guru i wyłącznym schronieniem Padmanabha Tirthy. 

2)         Dwaj inni główni uczniowie Madhvy to Nrihari Tirtha i Madhava Tirtha. Madhava Tirtha przyjął na ucznia wielkiego paramahamsę Aksobhya Tirthę. Główny uczen Aksobhyi Tirthy jest znany jako Jayatirtha. Jayatirtha służył swojemu uczniowi Jnanasindhu. 

3)         Dayanidhi otrzymał naukę o służbie oddania od Jnanasindhu, a sługą Dayanidhi był Vidyanidhi (Vidyadhiraja Tirtha). Rajendra Tirtha został uczniem Vidyadhiraja Tirthy. Sługa Rajendry Tirthy znany był jako Jayadharma, albo Vijayadhvaja Tirtha. W ten sposób należy prawidłowo rozumieć tę sukcesję uczniów. 

4)         Wielki sannyasi Śri Purusottama Tirtha otrzymał swą wiedzę, służąc swojemu guru, Vijayadhvajy Tirthcie (Jayadharmie). Głównym uczniem Purusottamy Tirthy był Subrahmanya Tirtha. Jego sługą był wielki Vyasatirtha (Vyasa Raya). Sługą Vyasatirthy był Laksmipati Tirtha, którego uczniem był Madhavendra Puri Gosvami. 

5)         Głównym uczniem Madhavendry Puriego był Iśvara Puri, a dwóch innych było sławnymi inkarnacjami Boga– Śri Nityananda i Advaita Acarya. Śri Caitanya Mahaprabhu, duchowy nauczyciel wszystkich światów, obdarzył Iśvarę Puriego wielkim szczęściem przyjmując go na Swojego mistrza duchowego. 

6)         Śri Caitanya Mahaprabhu nie jest różny od Śri Śri Radha-Krsny i jest życiem tych Vaisnavów, którzy podążają za Śrila Rupą Gosvamim. Śri Svarupa Damodara Gosvami, Rupa Gosvami i Sanatana Gosvami dostarczali wielkiej radości Viśvambharze – Śri Caitanyi. 

7)         Wielkie dusze, Jiva Gosvami i Raghunatha dasa Gosvami, byli bardzo drodzy Rupie Gosvamiemu. Jiva Gosvami był uczniem Rupy Gosvamiego, a Raghunatha dasa Gosvami –uczniem Yadunandany Acaryi, ucznia Advaity ncaryi. Rupa i Sanatana uważali Raghunatha dasa za ich trzeciego brata. Ukochanym studentem Raghunatha dasy Gosvamiego był Krsnadasa Kaviraja Gosvami. Krsnadasa Kaviraja był zaufanym przyjacielem Lokanatha Gosvamiego. Wspólnie mieszkali we Vrindavanie i zawsze dyskutowali na tematy dotyczące Krsny. Lokanatha Gosvami, uczen Gadadhara Pandity, miał tylko jednego ucznia, któremu było na imię Narottama dasa. Narottama dasa zawsze był zaangażowany w służbę dla swojego guru i jego zaufanego przyjaciela. Tym sposobem stał się bardzo drogi Krsnadasie Kavirajy Gosvamiemu. Służenie stopom Narottama dasa Thakury było jedynym pragnieniem Viśvanatha Cakravarti Thakury, który był czwartym acaryą w sukcesji uczniów od Narottamy dasa. 

8)         Viśvanatha Cakravarti Thakura był śiksa-guru (instruującym mistrzem duchowym) dla Baladevy Vidyabhusany, któremu wyjawił nauki Śrimad-Bhagavatam. Jagannatha dasa Babaji był bardzo wybitnym acaryą po Śri Baladevie Vidyabhusanie i był ukochanym śiksza-guru Śri Bhaktivinoda Thakury. Zaufanym przyjacielem i towarzyszem Bhaktivinoda Thakury był wzniosły maha-bhagavata Śri Gaurakiśora dasa Babaji, którego jedyną rozkoszą był hari-bhajana. 

9)         Ci wszyscy wielcy święci Vaisnavowie są paramahamsami, czyli wielbicielami najwyższej klasy i wszyscy są częścią duchowej rodziny Pana Gaurangi. Ich święte stopy są moim schronieniem. Tak naprawdę nie interesuje mnie służba oddania, i jestem biednym i skromnym tridandi sannyasinem o imieniu Śri Bhaktisiddhanta Sarasvati. 

Ponieważ ta pieśn została skomponowana przez Śri Bhaktisiddhantę Sarasvati Thakurę, umieścił on swoje imię na koncu pieśni, jak to jest w zwyczaju u poetów Vaisnava. W celu gloryfikowania Śri Bhaktisiddhanty Sarasvatiego Thakury i jego ukochanego ucznia Śri A.C.Bhaktivedanty Svamiego Prabhupady, jako mistrzów duchowych w linii Śri Caitanyadevy, została dodana następująca zwrotka, która może być śpiewana zamiast dziewiątej zwrotki tej pieśni. 

10)       Sławny Śri Varsabhanavi- devi dayita dasa (Bhaktisiddhanta Sarasvati) zawsze zaangażowany jest w służbę dla swojego mistrza duchowego, Śrila Gaurakiśory dasa Babajiego. Jego najsławniejszym uczniem jest Śri A.C. Bhaktivedanta Swami Prabhupada, który rozszerzył przekaz Pana Caitanyi na cały świat, dlatego jest źródłem łaski i współczucia dla wszystkich upadłych dusz. 

 

 

Sri Nrsimha Pranama

 

(1)

namas te narasimhaya

prahladahlada-dayine

hiranyakasipor vaksah-

sila-tanka-nakhalaye

(2)

ito nrsimhah parato nrsimho

yato yato yami tato nrsimhah

bahir nrsimho hrdaye nrsimho

nrsimham adim saranam prapadye 

 

 

Modlitwa do Pana Nrsimhadevy

(Jayadeva Goswami ze Śri Dasavatara - stotra)

 

tava kara-kamala-vare nakham adbhuta-srngam

dalita-hiranyakasipu-tanu-bhrngam

kesava dhrta-narahari-rupa jaya jagadisa hare

 

1)         Ofiarowuje moje pokłony Panu Nrsimhadevie, który sprawia radość Prahladzie Maharajy, którego paznokcie na kamiennej piersi demona Hiranyakaśipu przypominają dłuta .

2)         Pan Nrsimha jest tu, a także tam. Gdziekolwiek pójdę, tam jest Pan Nrsimha. Jest w sercu, jak i poza nim. Podporządkowuję się Panu Nrsimhadevie, źródłu wszystkich rzeczy i najwyższemu schronieniu. 

O Keśavo! Panie wszechświata! Panie Hari, który przybrałeś formę pół-człowieka pół-lwa! Wszelka chwała Tobie! Podobnie jak bez trudu można zgnieść palcami osę, tak cudowne, ostre paznokcie Twoich pięknych, lotosowych dłoni rozerwały na kawałki ciało, przypominającego osę, demona Hiranyakaśipu.

 

 

Sri Tulasi Pranama

 

 vrndayai tulasi-devyai priyayai kesavasya ca

krsna-bhakti-prade devi satyavatyai namo namah

 

Ofiarowuję moje wielokrotne pokłony Vrindzie, Śrimati Tulasi Devi, która jest bardzo droga Panu Keśavie. O bogini, obdarzasz służbą oddania dla Krsny i posiadasz najwyższą prawdę. 

 

 

Sri Tulasi-kirtana

(Narottama dasa Thakura)

 

(1)

namo namah tulasi, krsna-preyasi

radha-krsna-seva pabo ei abhilasi

(2)

ye tomara sarana loy, tara vancha purna hoy

krpa kori' koro tare vrndavana-vasi

(3)

mora ei abhilas, vilas kunje dio vas

nayane heribo sada jugala-rupa-rasi

(4)

ei nivedana dhara, sakhir anugata koro

seva-adhikara diye koro nija dasi

(5)

dina krsna-dase koy, ei jena mora hoy

sri-radha-govinda-preme sada jena bhasi

 

1)         O Tulasi, ukochana Krsny, raz za razem kłaniam się przed tobą. Pragnę osiągnąć służbę dla Śri Śri Radha-Krsny. 

2)         Ktokolwiek przyjmuje twoje schronienie spełnia swoje pragnienia. Obdarzając go swoją łaską, czynisz go mieszkancem Vrindavany. 

3)         Pragnę, abyś także mi dała możliwość przebywania gajach Śri Vrindavana-dhama. W ten sposób, zawsze będę mógł oglądać piękne rozrywki Radhy i Krsny. 

4)         Błagam cię, uczyn mnie uczniem pasterek Vrajy. Proszę obdarz mnie przywilejem służby oddania i uczyn mnie swoją służką. 

5)         Ten upadły i skromny sługa Krsny modli się: "Obym zawsze mógł pływać w miłości do Śri Radhy i Govindy". 

 

 

Sri Tulasi pradaksina mantra

 

yani kani ca papani brahma-hatyadikani ca

tani tani pranasyanti pradaksinah pade pade

 

Przez okrążanie Śrimati Tulasi Devi, z każdym krokiem niszczone są wszystkie grzechy, które mogliśmy kiedykolwiek popełnić, nawet grzech zabicia bramina.

 
Powrót >>>     
Udostępnij:
   
 
  komentarzy: 0     0   0  
 
Aby dodawać komentarz do artykułu musisz być zalogowany.
zaloguj.
 
 
 
OSTATNIE NA FORUM
Jyotish - Nauka Swiatła
(23-10-2017 22:42:06)
 
Re: Bóstwo
(23-10-2017 22:01:32)
 
Re: Bieżące komentarze
(23-10-2017 17:03:11)
 
Re: Ochrona krów
(23-10-2017 15:57:06)
 
Re: Ubój rytualny
(23-10-2017 15:26:57)
 
Re: Wedy a piekło.
(23-10-2017 15:10:52)
 
Re: Wedyjska Polska
(23-10-2017 14:26:45)
 
 
LINKI
 
 
 
 
 
 
TAGI
Kryszna Katha   Varnaśrama   Filozofia   Kryszna   Mahatma das   Krishna Kshetra Swami   Prawo karmy   Polityka   Monarchia   Homoseksualizm   Kobiety   Astrologia   Chrześcijaństwo   Aborcja   Trivikrama Swami   Prabhupada  
 
Copyright © 2016. All Rights Reserved.  Created by Future Project