Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej       

Hare Kryszna

ISKCON

uniwersalna duchowość

rozwój duchowy

bhakti-joga

joga

Bóg

religia

mantra

reinkarnacja

Kriszna

Krishna

Rama

Hare

Kryszna

hinduizm

krysznowcy

karma

Indie

Gaura

India

wyznawcy Kryszny

Międzynarodowe Towarzystwo Świadomości Kryszny

Bhagavad-Gita

Śrimad Bhagavatam

Festiwal Indii

Woodstock

Pokojowa Wioska Kryszny

vaisnava

waisznawa

waisznawizm

wajsznawa

wajsznawizm

religie wschodu

filozofia wschodu

duchowość

astrologia wedyjska

jyotish

przepisy wegetariańskie

kuchnia wegetariańska

joga

dezinformacja ruchów katolickich

serwis

portal

astrologia wedyjska

taniec indyjski

kalendarz księżycowy

muzyka indyjska

dharma

ayurweda

ayurveda

książki Prabhupada

nama-hatta

mantry

przepisy wegetariańskie

świątynia

festiwal

sekta

sekty

 
 
 
 
 
 
 
logowanie
rejestracja
regulamin strony
 
 
 
 
dodał: admin    opublikowano: 2016-09-14    przeczytano: 72
kategoria: Kalendarz Waisznawa
podkategoria: Kalendarz Waisznawa
 
Powrót >>>     
 
Diwali - Opis święta
 

Diwali (zwane również "dipawali") jest jednym z najważniejszych świąt hinduizmu. Obchodzą je hinduiści wszystkich wyznań, a także buddyści, dżiniści i sikhowie. Poza Indiami i Nepalem świętują je także mniejszości hinduskie na całym świecie. W sanskrycie święto się poprawnie nazywa "dipawali". Słowo to oznacza "rząd świateł". W hindi mówi się "diwali" i ta forma się popularnie przyjęła. Na południu Indii, zachowuje się jednak powszechniej forma sanskrycka. W hinduizmie święto upamiętnia całą serię wydarzeń. Jest to między innymi dzień zwycięskiego powrotu Ramy do Ayodhyi po zabiciu demonicznego króla Ravany. Rama po wygraniu wojny z siłami zła wrócił na czele całej armi waanar do swojej stolicy w Ayodhyi, aby zostać prawowitym królem. Towarzyszył mu Jego brat Laksman, wierna żona Sita, oraz ważni towarzysze tacy jak najwyższy sługa Hanuman, Sughriwa, Dźambhavan. Oprocz tego święto upamiętnia narodziny Lakszmi - Bogini pomyślności i bogactwa. Jest również kojarzone z zabiciem przez Krysznę oraz Jego żonę - Satyabhamę - demona Narakasury. 

Okres Diwali wiąże się także z podniesieniem wzgórza Govardhana przez Krysznę. Dotyczy to znanej historii o tym jak zdenerwowany Indra, zesłał ulewę na Vrndavanę, a Kryszna bez problemu uniósł górę Govardhanę i pozwolił wszystkim mieszkańcom się tam schować.W mniej więcej tym czasie, co wypada Diwali, Śakti wykonywała też ascezę, aby pół jej ciała wyglądało tak jak ciało Pana Śiwy. Ciała Śiwy i Śakti się zjednoczyły i powstała popularna forma kultowa Ardhanariśwara (skr. półbóg, który jest w połowie kobietą). Dla dżinistów Diwali upamiętnia nirwanę Mahawiry, natomiast dla sikhów historyczne wydarzenie, związane z walką przeciwko muzułmańskim prześladowcom i uformowaniem khalsy. W Maharastrze święto jest kojarzone z wojną niepodległościową pierwszego cesarza Marathów Maharadży Śiwadżiego. 



Diwali to święto świateł. Obchodzone jest przez zapalanie i stawianie przed domem małych oliwnych lampek, które rozświetlają okolicę. Symbolizują one wewnętrzne światło (dźjoti) Atmana. Diwali świętuje duchowe i materialne zwycięstwo dobra nad złem, światłości nad ciemnością. Chodzi o to, aby światło Atmana rozpaliło się we wnętrzu każdej osoby i wyniszczyło wszelkie wady, wszelkie duchowe nieczystości. Ma to głębokie znaczenie duchowej odnowy. Poprzez zwalczanie wad charakteru, uciążliwości (kleśa), świat stanie się bardziej duchowy i cała ludzkość zostanie wzniesione wyżej do Kryszny. Święto Diwali wiąże się z kultem Lakszmi i Ganeśy. Ofiarowane tym Bóstwom lampki ściągają łaskę na wielbicieli i gwarantują duchowy oraz materialny rozwój. Rolnikom, na przykład, gwarantuje to lepsze plony. Diwali to także dzień, w którym rodziny się spotykają i żyją w atmosferze pokoju i miłości. 

Niestety, w ostatnich czasach wkradła się do Diwali niekorzystna duchowa praktyka puszczania fajerwerków z wizerunkami Bóstw. Nie ma ona charakteru sattvika, między innymi, ze względów bezpieczeństwa związanych z fajerwerkami. Produkowanie hałasu i zanieczyszczanie atmosfery trucizną, nie przyciąga Bóstw. Ponadto, przy wybuchu fajerwerki zniszczeniu ulega znajdujący się na niej wizerunek Bóstwa, co stanowi obrazę (aparadha), nawet, jeżeli w większości przypadków popełniana jest nieświadomie.

 
Powrót >>>     
Udostępnij:
   
 
  komentarzy: 0     0   0  
 
Aby dodawać komentarz do artykułu musisz być zalogowany.
zaloguj.
 
 
 
OSTATNIE NA FORUM
Re: Geneza stworzenia, przyczyna upadku do świata materialne
(23-06-2017 23:15:07)
 
Re: Teoria Darwina
(23-06-2017 23:03:43)
 
Re: Gazeta Wyborcza
(21-06-2017 23:42:55)
 
Re: ŚCIEMA LĄDOWANIA NA KSIĘŻYCU I MARSIE
(21-06-2017 10:51:19)
 
Re: Entuzjam NH w Gdańsku
(21-06-2017 08:05:36)
 
Re: Kult Śri Krsny Caitanyi Mahaprabhu
(20-06-2017 22:39:39)
 
Re: czy zwierzęta podlagają prawom karmy?
(20-06-2017 09:01:40)
 
 
LINKI
 
 
 
 
 
 
TAGI
Kryszna Katha   Varnaśrama   Filozofia   Kryszna   Mahatma das   Krishna Kshetra Swami   Prawo karmy   Polityka   Monarchia   Homoseksualizm   Kobiety   Astrologia   Chrześcijaństwo   Aborcja   Trivikrama Swami   Prabhupada  
 
Copyright © 2016. All Rights Reserved.  Created by Future Project