Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej       

Hare Kryszna

ISKCON

uniwersalna duchowość

rozwój duchowy

bhakti-joga

joga

Bóg

religia

mantra

reinkarnacja

Kriszna

Krishna

Rama

Hare

Kryszna

hinduizm

krysznowcy

karma

Indie

Gaura

India

wyznawcy Kryszny

Międzynarodowe Towarzystwo Świadomości Kryszny

Bhagavad-Gita

Śrimad Bhagavatam

Festiwal Indii

Woodstock

Pokojowa Wioska Kryszny

vaisnava

waisznawa

waisznawizm

wajsznawa

wajsznawizm

religie wschodu

filozofia wschodu

duchowość

astrologia wedyjska

jyotish

przepisy wegetariańskie

kuchnia wegetariańska

joga

dezinformacja ruchów katolickich

serwis

portal

astrologia wedyjska

taniec indyjski

kalendarz księżycowy

muzyka indyjska

dharma

ayurweda

ayurveda

książki Prabhupada

nama-hatta

mantry

przepisy wegetariańskie

świątynia

festiwal

sekta

sekty

 
 
 
 
 
 
 
logowanie
rejestracja
regulamin strony
 
 
 
 
   Autor: Krishna.com
dodał: admin    opublikowano: 2016-09-14    przeczytano: 5588
kategoria: Kalendarz Waisznawa
podkategoria: Kalendarz Waisznawa
 
Powrót >>>     
 
Ekadaśi: Wyjątkowy Dzień Kryszny dla każdego!
 

Krishna.com

Ekadasi

Ekadaśi jest jedenastym dniem przybywającego i ubywającego księżyca. Podobnie jak ustanowione w Starym Testamencie świętowanie szabatu (soboty), jest to dzień przeznaczony, by skupić się na Bogu. Ekadaśi jest nazywane "Hari Vasara" – "dzień Pana Hari" (Hari jest imieniem Kryszny). W Ekadaśi wielbiciele Kryszny albo poszczą, albo spożywają prostsze posiłki, powstrzymując się od spożywania zbóż i roślin strączkowych. Poszczenie w określone dni to tradycyjna praktyka bhakti-yogi, oznaka poświęceniu się ścieżce duchowej. Jeśli praktyka taka jest przepełniona oddaniem, bardzo pomaga w duchowym postępie. Poza poszczeniem, bhaktowie w Ekadaśi bardziej angażują się w intonowanie, czytanie transcendentalnej literatury, modlitwę, oraz wszelką inną służbę dla Kryszny.

Podstawowe informacje na temat Ekadaśi

Ekadaśi (dosłownie "jedenasty dzień") odnosi się do dwóch dni w miesiącu: jedenastego dnia po nowiu i jedenastego dnia po pełni. Pisma mówią, że ekadaśi jest bardzo korzystnym okresem dla zwiększenia praktyk duchowych i ograniczania potrzeb ciała. Wielbiciele Kryszny w te dni przestrzegają postu, aby móc poświęcić więcej czasu na intonowanie Świętego Imienia i słuchanie o Krysznie.Zgodnie z tradycją wszyscy wajsznawowie w ten dzień powstrzymują się od spożywania zbóż i roślin strączkowych, przyjmując jedynie wodę, mleko, czy owoce. Wielu praktykuje post całkowity, nawet od wody. Uniknięcie nadmiernego zaangażowania w gotowanie posiłków, pozwala na intonowanie dodatkowych rund i/albo czytanie Śrimad Bhagawatam, czy innej transcendentalnej literatury. Niektórzy spotykają się razem i wspólnie organizują całonocny kirtan albo angażują się w dodatkową służbę dla Bóstw.Śrila Prabhupada wprowadził przestrzeganie postu w Ekadaśi, kiedy powoływał do życia Międzynarodowe Towarzystwo Świadomości Kryszny (ISKCon). Sam osobiście pościł od zbóż i roślin strączkowych w każde Ekadaśi, i zachęcał swoich uczniów by podążali za Jego przykładem. Sugerował, że należy wszyskie inne czynności odłoży na bok – za wyjątkiem najpilniejszych zajęć – by skupić się na zwiększeniu intonowania i słuchania o Krysznie. Jako realizację tej zasady, polecał lekkie posiłki złożone z orzechów, warzyw korzeniowych, nasion i produktów mlecznych.Przestrzeganie Ekadaśi ma pomóc nam w: 1) zneutralizowaniu złej karmy 2) uczynieniu postępu w bhakti-yodze (duchowej realizacji) 3) zwiększeniu naszej wiary i miłości do Najwyższej Osoby, oraz 4) rozwinięciu pragnienia by dostać się do świata duchowego. Poza tym taka przerwa w pracy naszego układu trawienia poprawi to nasze zdrowie.

Kiedy zaczyna się Ekadaśi?


Ekadaśi zaczyna się wraz z początkiem dnia (doby) według wedyjskiego sposobu liczenia doby. Początek dnia następuje zawsze o WSCHODZIE SŁOŃCA. Post należy rozpocząć nieco wcześniej, wraz z rozpoczęciem się okresu pośredniego pomiędzy jednym dniem, a drugim, to jest brahma-muhutry, czyli około PÓŁTOREJ GODZINY PRZED WSCHODEM SŁOŃCA. Zatem post w Ekadaśi winien trwać co najmniej około 25,5 godziny. Wielu wielbicieli rozpoczyna post jeszcze poprzedniego dnia, o zachodzie słońca. Jest to bardzo chwalebne i godne naśladowania.

Kiedy kończy się Ekadaśi?

Ekadaśi kończy się w momencie w którym dzień, według wedyjskiego sposobu liczenia czasu, definitywnie się skończy. Jest to WSCHÓD SŁOŃCA NASTĘPNEGO DNIA. Jednak kalendarz wedyjski uwzględnia także o wiele więcej innych czynników astronomicznych, niż jedynie wschód i zachód słońca, w związku z tym, na podstawie odpowiednich kalkulacji, w KALENDARZU WAISZNAWA podawany jest termin przerwania postu (fast break). Zazwyczaj jest to wschód słońca w danej lokalizacji. Czasami jednak (kilka, a przynajmniej raz w roku) moment przerwania postu przypada w innym terminie, aniżeli faktyczny wschód słońca. Dlatego osoba poszcząca w Ekadaśi powinna sprawdzić termin przerwania postu dla miejsca, w którym przebywa.

Ekadaśi – co to znaczy? Co mam wtedy robić? Co mam jeść?

Ekadaśi to sanskryckie słowo oznaczające liczbę 11. Oznacza ono jedenasty dzień każdej połowy miesiąca według wedyjskiego kalendarz księżycowego. Zatem są dwa Ekadaśi w miesiącu. Jeden w pierwszej połowie miesiąca, gdy księżyca "przybywa", drugi, w drugiej, gdy księżyca "ubywa". Te połówki miesiąca nazywają się jasna (śukla) i ciemna (krsna).

Ekadaśi jest przeznaczone dla nas, abyśmy poszcząc w ten dzień, sprawili przyjemność Krysznie i dlatego jest to wyjątkowy dzień dla wielbicieli. Śrila Prabhupada prosił nas aby w Ekadaśi pościć od zboża i roślin strączkowych; inaczej mówiąc wszystkiego, co ma w składzie zboża, rośliny strączkowe i wytworzone z nich produkty. Dotyczy to chleba, makaronu, soczewicy, ryżu, grochu, czy mąki groszkowej.

Ekadaśi powinniśmy traktować jako część naszej służby oddania. Post nie musi wcale być ekstremalny, nie musimy się głodzić. Ci z nas, którzy się czują na siłach będą przestrzegali ścisłego postu w ramach wyrzeczenia, pijąc jedynie wodę lub soki, lecz nie każdy jest w stanie to zrobić. Śrila Prabhpada powiedział, że mamy przestrzegać postu powstrzymując się od zbóż i roślin strączkowych, spożywając wyłącznie lekkie posiłki. Z poszczeniem nie należy przesadzać. Post powinien skutkować pogodą ducha, nie zaś przemęczeniem i wyczerpaniem. Poszczenie powinno być dostosowane do naszych możliwości.

Celem postu w Ekadaśi jest zmniejszenie potrzeb naszego ciała, tak by w większym niż zazwyczaj stopniu poświęcić swój czas w służbie dla Najwyższego Pana, poprzez intonowanie i inną służbę. Najlepszą czynnością w ten dzień jest jest pamiętanie rozrywek Kryszny, słuchnie kirtanów niosących w eter Święte Imię, i intonowanie. W "Nektarze Oddania" Śrila Prabhupada wyjaśnia, że celem Ekadaśi jest zwiększanie naszej miłości do Kryszny. Planując ten dzień, należy uwzględnić intonowanie większej liczby rund i czytanie transcendentalnej literatury. Jeśli to możliwe, należy tego dnia odwiedzić świątynie i spotkać się z innymi wielbicielami.

Niech Ekadaśi będzie dla nas czasem zmiany codziennej rutyny i zatopienia się w duchowych czynnościach, które ożywiają duszę, tak by uśmiech, w ten pomyślny dzień, nie schodził z naszych twarzy.

 

Źródło: Krishna.com Rohininandana Dasa tłum. Harsza

Ekadaśi: Wyjątkowy Dzień Kryszny dla każdego!

Jeden z moich przyjaciół pracujący w brytyjskim lotnictwie wojskowym pisze: "Usłyszałem, że w Ekadaśi nie powinno się pić, jeść, ani spać przez całą noc. Nie należy patrzeć na niewielbiciela, ani rozmawiać z nim w ten dzień. W moim przypadku niemożliwe jest podążanie za tymi instrukcjami. Czym właściwie jest Ekadaśi i jak zwykli wielbiciele obchodzą ten dzień?"

Odpowiadam: "Wolę potraktować Ekadaśi jako specjalną okazję do zwiększenia moich wysiłków w świadomości Kryszny, aniżeli listę zakazów." Zakazy mogą być obecne, ale mają one charakter podrzędny w stosunku do tego co jest celem Ekadaśi: pamiętanie o Krysznie, intonowanie Jego Imion, delektowanie się możliwością spędzenia długiego, nieprzerwanego czasu, by słuchać i intonować o Krysznie, osiągnęcie rzeczywistej korzyści z możliwości uczynienia duchowego postępu.

Śrila Prabhupada nigdy nie mówił nam, abyśmy nie patrzyli, czy nie rozmawiali z niewielbicielami w Ekadaśi, ani tego, żebyśmy przestrzegali ścisłego postu i powstrzymali się od snu. On zwyczajnie prosił nas, abyśmy zwiększyli nasze zaangażowanie w pamiętanie o Krysznie. Dał nam tylko jeden zakaz: "W Ekadaśi nie jedzcie roślin strączkowych i zbóż."

Słyszałem, że Sanatana Goswami ujął to tak: wszystkie te reguły i szczegółowe zalecenia, które umieścił w "Hari-bhakti-vilasa" mają na celu po prostu pomóc nam w pamiętaniu Kryszny na każdym etapie naszego życia. Narada Muni stwierdza:

aradhito yadi haris tapasa tatah kim naradhito yadi haris tapasa tatah kim

Jeśli Kryszna jest wielbiony, to jaki jest użytek z wszelkich wyrzeczeń? A jeśli Kryszna nie jest wielbiony, to jaki jest użytek z wyrzeczeń? Wyrażona w tym miejscu idea podkreśla to, że służba oddania dla Kryszny w naturalny sposób zawiera w sobie wyrzeczenie.

Na przykład, jeśli w Ekadaśi staram się intonować i słuchać o Krysznie więcej niż zwykle, automatycznie moja potrzeba snu i jedzenia zmniejsza się. Kiedy tylko bardziej zaangażuję się w takie czynności duchowe jak intonowanie i czytanie, okaże się że potrzeba snu oraz głód doskwierają mi mniej niż normalnie.

Świadomość Kryszny nie ma na celu nakładania na nas ciężarów, ale wręcz przeciwnie. Ona z nas ten ciężar zdejmuje. W literaturze wedyjskiej jest wiele szczegółowych instrukcji odnoszących się do wszelkiego rodzaju spraw osobistych, społecznych i dotyczących kultury – Śrila Prabhupada kiedyś powiedział "Gdybym wam powiedział je wszystkie, zrobiłoby się wam słabo." - ale ich celem jest pomaganie, nie zaś utrudnianie stawania się świadomym Kryszny w naszym życiu codziennym. Osoba przestrzegająca Ekadaśi powinna zauważyć, że czyni ją to lekką i wolną, nie zaś strapioną, obciążoną martwieniem się.

Śrila Prabhupada wyjaśnił, że Ekadaśi oznacza "Jedenasty", i odnosi się do jedenastego dnia zarówno przybywającego, jak i ubywającego książyca. Tak więc Ekadaśi wypada dwa razy w miesiącu. Dokładnie tak, jak to, że pewnym miejscom towarzyszy specyficzna atmosfera, prowadząca do naszego oczyszczenia i duchowego postępu, tak też dzieje się w określonych przedziałach czasu. Dzień Ekadaśi jest naładowany duchem i energią oddania.

Wiele jest korzystnych efektów ubocznych wynikających z przestrzegania Ekadaśi, są to: dobre zdrowie (regularne poszczenie daje odpocząć naszemu układowi trawienia), ekonomia (gdyby każdy pościł w Ekadaśi, można sobie tylko wyobrazić ile jedzenia by zaoszczędzono). Lecz przede wszystkim podstawowym celem obchodzenia Ekadaśi jest pomoc w przebudzeniu w nas miłości do Kryszny.

Prabhupada nauczał, że Ekadaśi oznacza zminimalizowanie naszych potrzeb cielesnych i zmaksymalizowanie naszej służby dla Kryszny. W Ekadaśi powinniśmy jeść w prostszy sposób, próbując wprowadzić w życie maksymę "Jeść po to żeby żyć, a nie żyć, żeby jeść."

Śrila Prabhupada radził, aby w Ekadaśi zwiększać intonowanie świętych imion – Hare Kryszna, Hare Kryszna, Kryszna Kryszna, Hare Hare/ Hare Rama, Hare Rama, Rama Rama, Hare Hare. Uczniowi pytającemu "Czy mamy intonować dwadzieścia pięć rund w Ekadaśi?" Śrila Prabhupada odpowiedział "Dlaczego tylko dwadzieścia pięć rund? Powinniście intonować jak najwięcej."

Pan Czejtania poprosił Swoją matkę (i w ten sposób wszystkich Jego zwolenników), aby pościła od zbóż w Ekadaśi. Pomijając to, że wymagają one więcej energii do strawienia, w Ekadaśi są one dotknięte przez różne grzeszne reakcje. Ekadaśi jest wyjątkowo pomyślnym dniem, jednak ten, kto spożywa zboża, nieświadomie zostaje poddany wpływowi tych grzesznych reakcji.

Czasami osoba może zapomnieć o tym, że danego dnia jest Ekadaśi, i przypomnieć sobie o tym dopiero po spożyciu zboża. Jeśli to ci się przydarzy, najlepiej natychmiast powstrzymać się od jedzenia posiłków zawierających zboża. Następnie przestrzeganie Ekadaśi należy kontynuować następnego dnia.

Raz w roku, na początku lata, ma miejsce wyjątkowe Ekadaśi, znane jako Pandava-nirjala Ekadaśi albo Bhima Ekadaśi. Dawno temu, w czasie gdy miała miejsce akcja Mahabharaty, pięć tysięcy lat temu, starszy brat Ardżuny, Bhima miał wielkie problemy z dotrzymaniem postu (wówczas wszyscy przestrzegali postu całkowitego, także od wody). W związku z tym mędrzec Vyasadeva dał mu pozwolenie, aby pełnego postu, także od wody, przestrzegał tylko raz w roku. W ruchu świadomości Kryszny wielu wielbicieli ma w zwyczaju przestrzeganie Bhima Ekadaśi, powstrzymując się od wszelkiego jedzenia i wody, by zneutralizować błędy, czy nieścisłości w przestrzeganiu Ekadaśi przez cały poprzedni rok.

Niektórzy wielbiciele wyrzekają się pożywienia, wody i snu w ramach swojej regularnej praktyki. Czuwają przez całą noc, zazwyczaj z przyjaciółmi (niesposób dokonać tego samemu), by wspólnie intonować, śpiewać i czytać. Jeśli ktoś zdecydowałby się na to, zwłaszcza na post od wody (nirjala), to jest bardzo zdrowa metoda przerwania takiego postu. Należy wypić mniej więcej szklankę wody z sokiem z cytryny, czarnym pieprzem i szczyptą soli. Następnie spożyć posiłek dopiero po upływie kilku godzin. [ ja bezpośrednio po poście od wody (nirdżala) przyjmuję około 2 litrów wody – uwaga tłumacza]

Każdy z nas ma inne ciało, dla niektórych osób post od wody może zanadto nadwyrężyć ich zdrowie. Kiedyś Śrila Prabhupada powiedział uczniowi, że w hierarchii ważności, pierwsze jest zdrowie, następnie nasza sadhana (praktyki duchowe), i dopiero nasza służba, by pomagać w dawaniu świadomości Kryszny innym. Nie należy wyciągać z tego wniosku, że zdrowie jest ważniejsze od intonowania Hare Kryszna! Po prostu, bez zadbania o zdrowie, ciężko jest dojść do czegokolwiek. W rzeczywistości Prabhupada udzielił instrukcji mówiącej, że jeśli poszczenie w Ekadaśi nadmiernie osłabia wielbiciela by mógł on wykonywać swoją służbę oddania, lepiej dla niego, żeby jadł. Osobiście, spośród tzw "jedzenia ekadaszowego", preferował on czipsy bananowe. W naszych świątyniach, kucharz czasami przygotowuje ucztę na Ekadaśi, i używa do tego takich składników, jak ziemniaki, czy gryka, w celu sporządzenia potraw odpowiadających tym, przygotowywanym z ziarna.

W jakikolwiek sposób zechciałby ktoś uczcić Ekadaśi, najlepiej jest przygotować się do tego mentalnie dzień wcześniej i z góry zaplanować to, co zamierza się zrobić. Niech dzień ten stanie się przełamaniem rutyny dnia codziennego i zwiększy Wasze zaangażowanie w czynności duchowe. Ekadaśi to także dobry czas na refleksję nad rozwojem duchowym. Powodzenia!

 
Powrót >>>     
Udostępnij:
   
 
  komentarzy: 0     0   0  
 
Aby dodawać komentarz do artykułu musisz być zalogowany.
zaloguj.
 
 
 
OSTATNIE NA FORUM
Re: Indradyumna Swami
(27-03-2024 13:32:32)
 
KUPIĘ Śrimad Bhagavatam, Canta 01-07
(23-02-2024 13:12:45)
 
Re: Przemyslenia na temat Harinama Sankirtana
(31-01-2024 19:22:28)
 
Nie jesteśmy wegetarianami ani nie-wegetarianami
(19-01-2024 18:59:38)
 
Re: Świeckie Państwo?
(20-12-2023 21:38:05)
 
Vanaprastha
(19-12-2023 21:41:53)
 
Re: Stało się… Watykan oficjalnie dopuszcza błogosławienie par jednopłciowych
(18-12-2023 20:31:21)
 
 
LINKI
 
 
 
 
 
 
 
TAGI
Święte Imię   Kryszna Katha   Varnaśrama   Filozofia   Kryszna   Mahatma das   Krishna Kshetra Swami   Prawo karmy   Polityka   Monarchia   Homoseksualizm   Kobiety   Astrologia   Chrześcijaństwo   Aborcja   Trivikrama Swami   Prabhupada  
 
Copyright © 2016. All Rights Reserved.  Created by Future Project