Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej       

Hare Kryszna

ISKCON

uniwersalna duchowość

rozwój duchowy

bhakti-joga

joga

Bóg

religia

mantra

reinkarnacja

Kriszna

Krishna

Rama

Hare

Kryszna

hinduizm

krysznowcy

karma

Indie

Gaura

India

wyznawcy Kryszny

Międzynarodowe Towarzystwo Świadomości Kryszny

Bhagavad-Gita

Śrimad Bhagavatam

Festiwal Indii

Woodstock

Pokojowa Wioska Kryszny

vaisnava

waisznawa

waisznawizm

wajsznawa

wajsznawizm

religie wschodu

filozofia wschodu

duchowość

astrologia wedyjska

jyotish

przepisy wegetariańskie

kuchnia wegetariańska

joga

dezinformacja ruchów katolickich

serwis

portal

astrologia wedyjska

taniec indyjski

kalendarz księżycowy

muzyka indyjska

dharma

ayurweda

ayurveda

książki Prabhupada

nama-hatta

mantry

przepisy wegetariańskie

świątynia

festiwal

sekta

sekty

 
 
 
 
 
 
 
logowanie
rejestracja
regulamin strony
 
 
 
 
   Autor: Iskcondesiretree.info
dodał: admin    opublikowano: 2016-09-14    przeczytano: 3450
kategoria: Kalendarz Waisznawa
podkategoria: Kalendarz Waisznawa
 
Powrót >>>     
 
Ekadaśi - Przestrzeganie
 
Źródło: Iskcondesiretree.info
Tłumaczenie: Harsza

PRZESTRZEGANIE EKADAŚI

Od samego początku Swego dzieciństwa Śri Caitanya Mahaprabhu wprowadził zasadę przestrzegania postu w dzień Ekadaśi. W Bhakti-sandarbhie Śrila Jivy Gosvamiego znajduje się cytat ze Skanda Purany przestrzegający, że osoba jedząca zboże w dzień Ekadaśi staje się mordercą swej matki, ojca, brata i mistrza duchowego, i nawet jeśli wznosi się na planetę Vaikuntha, upada. W Ekadaśi dla Pana Visnu gotuje się wszystko, łącznie z normalnym ziarnem i dahlem, lecz zaleca się, aby Vaisnava nie jadł w Ekadaśi nawet visnu-prasada. Powiedziane jest, że Vaisnava nie je niczego, co nie zostało ofiarowane Panu Visnu, lecz w Ekadaśi Vaisnava nie powinien dotknąć nawet maha-prasada ofiarowanego Visnu, chociaż prasada takie można przechować, by spożyć je następnego dnia. Jedzenie jakiegokolwiek zboża jest ściśle zakazane w Ekadaśi, nawet jeśli zboże to ofiarowane jest Panu Visnu. (por. Caitanya Caritamrita, Adi 15.9, Znaczenie)

Ekadaśi dosłownie oznacza "jedenasty dzień". W ciągu miesiąca Ekadaśi przypada dwukrotnie: jedenestego dnia przybywającego księżyca oraz jedenastego dnia ubywającego księżyca. Spośród wszystkich ślubów (vrata), Wisznu jest szczegółnie zadowolony z tych, którzy przestrzegają postu w Ekadaśi (dosł. "ślubu Ekadaśi" - Ekadaśi vrata). Dlatego o tym, kto nie przestrzega Ekadaśi i spożywa w ten dzień ziarno mówi się, że spożywa grzech, gdyż sprzeciwia się poleceniu Pana. Tak więc, chociaż poszczenie w Ekadaśi jest korzystne dla naszego zdrowia, należy je podjąć przede wszystkim dla zadowolenia Kryszny. Przestrzeganie postów w Ekadaśi oraz Dvadaśi oznacza zadowolenie Najwyższej Osoby Boga. Osoby zainteresowane w zrobieniu postępu w świadomości Kryszny muszą regularnie przestrzegać postu w Ekadasi.(SB 9.4.29) Hari Bhakti Vilasa cytuje wiele tekstów, które ustanawiają konieczność przestrzegania Ekadaśi vrata, które gloryfikują ten dzień, wskazują ten właściwy dzień do przestrzegania tego postu i które wyjaśniają jak go przestrzegać. Przestrzeganie postu w Ekadaśi to jedno z podstawowych obowiązków wajsznawów, a jego lekceważenie jest poważnym grzechem. Bhaktivinoda Thakura mówi: madhava-tithi, bhakti-janani, jatane palana kariKrsna-vasati, vasati-boli, parama adare bari(pieśń Suddha-bhakata, Saranagati)

"Z wielką uwagą przestrzegam postu w takie dni jak Ekadasi i Dżanmasztami, bowiem są one matką bhakti. Te święte dni są siedzibą Kryszny, niech staną się one również moim domem." Wszyscy ludzie, mężczyźni i kobiety, z wszelkich grup społecznych i wiekowych, od ośmiu lat do osiemdziesięciu, powinni przestrzegać postu w Ekadaśi w każdych okolicznościach. Dotyczy to Ekadaśi zarówno jedenastego dnia przybywającego księżyca (gaura albo sukla), jak i ubywającego księżyca (krsna paksa).

POST

Wszyscy wielbiciele muszą unikać następujących rodzajów pożywienia w Ekadaśi: zbóż (pszenicy, ryżu, itp), grochu, groszku, wszelkiego rodzaju fasoli, w tym fasolki szparagowej, gorczycy, sezamu (za wyjątkiem Sat-tila Ekadaśi, kiedy to sezam (tila) może być ofiarowany i spożywany), produktów spożywczych wytworzonych z tych składników (mąka pszenna, olej z nasion gorczycy, olej sojowy, itp), ani czegokolwiek zawierającego tego typu składniki. Na przykład należy zachować szczególną ostrożność w przypadku przypraw sproszkowanych, które w przypadku dodania do nich mąki, nie mogą już być użyte w Ekadaśi. W szczególności dostępna w handlu asafetyda (hing) zawsze mieszana jest z mąką i nie nadaje się do użycia w Ekadaśi. Spożycie nawet odrobiny ziarna, choćby przypadkowo, jest już złamaniem postu w Ekadaśi. Wielbiciele nie powinni nawet myśleć o zaniedbywaniu postu w Ekadaśi, chyba że spowodowałoby to poważniejsze problemy ze zdrowiem. Jedynie w rzadkich przypadkach, jeśli ktoś z powodów zdrowotnych nie może pościć od zbóż w Ekadaśi, dopuszcza się spożywanie zboża, ale i tak dzieje się to za zgodą jego guru. Jeśli ktoś w ciągu roku, choćby raz, złamie post w Ekadaśi, powinien przestrzegać postu Bhima Nirdżala Ekadaśi. (post od wody raz w roku)

Pancaratra Pradipa stwierdza: "Ten, kto bardzo ściśle przestrzega Ekadaśi powinien unikać wszystkich przypraw za wyjątkiem pieprzu, soli kamiennej i kminku indyjskiego. Powinien również wystrzegać się pewnych warzyw, takich jak pomidory, kalafior, bakłażan i warzywa liściaste." Prostszy od tego, a w dodatku jeszcze bardziej ścisły, jest post całkowity. Śrila Prabhupada zazwyczaj przestrzegał postu w Ekadaśi w najprostszy możliwie sposób zalecany w pismach, przez powstrzymanie się od spożywania ziarna, fasoli, grochu i dalu. Czasami praktykował poszczenie przez połowę dnia [post od jedzenia do południa- przyp. tłumacza]. Niektórzy wielbiciele w Ekadaśi spożywają wyłącznie owoce, inni z kolei przejmują jedynie wodę, a jeszcze inni stosują post całkowity, także od wody (tzw "nirjala vrata" [nirdżala wrata]). Pożywienie o dużej zawartości węglowodanów, lecz nie zawierające w sobie żadnych składników pochodzących ze zbóż, jest często przygotowywane w Ekadaśi. Sago (tapioka) jest typowym przykładem. Lecz, niestety, sago często mieszane jest z mąką ryżową, co gorsza, niekiedy nawet ze zmielonymi owadami. Zatem, dopóki brak jest pewności co do pochodzenia i jakości (czystości) sago, tego składnika należy unikać. W Indii potrawy przypominające czapaty i ryż są w Ekadaśi przygotowywane ze składników niezbożowych. Śrila Prabhupada był zadowolony, jeśli jego uczniowie przestrzegali postu w Ekadaśi w ścisły sposób, ale sam na to nie naciskał. Tamala Krsna Goswami powiedział tak: "Mówiłem Śrila Prabhupadzie, że ściśle przestrzegamy Ekadaśi, nie przyjmując ani pożywienia, ani wody. On odparł: bardzo dobrze." (TKG's Diary, str 70) 

Tak naprawdę, to w Ekadaśi nie powinniśmy niczego jeść, ani nawet pić. Lecz w naszym społeczeństwie my tak nie postępujemy. Zamiast tego mówimy: " W Ekadaśi nie zjada się zbóż. Można spożyć owoce, czy trochę mleka." W Ekadaśi nie jada się obficie, czy wystawnie. Po prostu przyjmuje się nieco owoców, albo kwiatów. Spróbujcie jednak uniknąć nawet i tego, możecie nawet powstrzymać się od przyjmowania wody. To jest prawdziwe Ekadaśi. Ponieważ jednak mamy Kali-yugę, nie możemy tego uczynić – z tego powodu wolno nam przyjąć trochę owoców, czy mleko, nazywa się to anukalpa. Dla tych, którzy przywykli do ścisłego postu od wczesnej młodości i mają dość sił, by temu podołać, powstrzymywanie się od wody i jedzenia w Ekadaśi jest doskonałą praktyką. Lecz nie tylko pożywienie, ale również sen powinno się porzucić, czy ograniczyć w Ekadaśi. Ci, którzy to potrafią, mogą czuwać całą noc w Ekadaśi, intonując o chwałach Najwyższego Pana.

Tak się jednak składa, że współczesny świat jest całkowicie odmienny, od tego, w którym takie wyrzeczenia i ścisły post były na porządku dziennym, tak że współczesny człowiek, nawet gdyby bardzo chciał, nie byłby w stanie tego zrobić. Dlatego wielu wielbicieli, którzy próbują przestrzegać takich ślubów zostaje poddana całkowitemu fizycznemu wyczerpaniu. Nawet, gdy usiłują zmusić się do całonocnego czuwania, nie są w stanie poprawnie intonować z powodu głodu, osłabienia i przemęczenia. W takich wypadkach o niebo lepiej jest przestrzegać procesu służby oddania zgodnie z własnymi fizycznymi możliwościami, aniżeli usiłować dokonać czegoś, czego nie jest się w stanie zrobić. Post winien mieć miejsce pod warunkiem, że nie prowadzi do nadmiernego osłabienia – nie należy w takim wypadku imitować Raghunatha dasa Gosvamiego. Na początku coś takiego nie jest możliwe. Lecz może się to okazać możliwe, jeśli nabierze się do takiej praktyki wprawy.Nie jest niczym niezwykłym odczuwanie pewnego osłabienia w wyniku postu - z czasem nabiera się do tego takiej wprawy, tak że post nie łączy się z osłabieniem, czy przemęczeniem. Jeśli jednak wielbiciel nie ma dość siły by prawidłowo wykonywać swoją służbę, lepiej żeby w Ekadaśi przyjął odrobinę wolnego od zboża prasadam, by nie rezygnować ze swej regularnej służby. Jeśli jakakolwiek służba, z powodu mojego postu miałaby zostać zaniechana, należy wtedy przyjąć prasadam. Po pierwsze: służba oddania. Jeśli zaś ktoś jest zbyt słaby, niech przyjmie maha-prasadam, i kontynuuje służbę. (Morning Walk Los Angeles, June 7, 1976)

Ścisły post w Ekadaśi dobrze robi zdrowiu i jest też dobrą praktyką powściągania zmysłów, tyle że głónym celem przestrzegania Ekadaśi-vrata jest to, byśmy przede wszystkim pamiętali o Krysznie. Kiedy ktoś będzie myślał o jedzeniu zamiast o Krysznie, osiągnie niewielką korzyść z poszczenia. Dlatego lepiej jest, zarówno dla zachowania zdrowia cielesnego, jak i psychicznej równowagi, by nie sfiksować, pozwolić sobie na skromny i prosty posiłek, zamiast czegoś bardziej wyszukanego. Korzeniem wszelkich ślubów (vrata) jest zmniejszanie skłonności jaką mamy do zadowalania zmysłów. Jak ktoś sobie myśli, "Dzisiaj to ja mam wyrzeczenia, ale jutro to się dopiero będę objadał i robił sobie dobrze!", to niestety, cel ślubu nie zostanie spełniony. Jeśli wielbiciel, który pości, z powodu zmęczenia (czy to faktycznego, czy pozornego) śpi więcej niż zwykle, nie jest w stanie wstać wcześnie rano, albo angażuje się w zaawansowane przygotowania mające na celu skonsumowanie przyjemności przerwania postu następnego dnia rano, niewielką osiągnie korzyść. Gdy Tamala Kryszna Gosvami zapytał Śrila Prabhupada, czy wielbiciele mogą przestrzegać ścisłego postu w Ekadaśi, Prabhupada odparł: "Tak, tylko żeby nie kładli się i spali." Naciągane poszczenie to zaledwie powierzchowne wyrzeczenie. W istocie zaniedbywanie regularnej służby oddania może się okazać hamulcem postępu duchowego. Ani nie należy wykorzystywać ścisłego postu do robienia wrażenia na innych, ani uważać siebie za lepszego od innych z tego powodu, ani naciskać na nich by postępowali tak samo. Ścisły post w Ekadaśi jest dobrowolny i nie należy nikogo do niego przymuszać.

CZAS TRWANIA POSTU 

Czas trwania postu w Ekadaśi rozpoczyna się o wschodzie słońca. Okres przed wschodem słońca zalicza się do dnia poprzedniego. Zatem post w Ekadaśi rozpoczyna się o wschodzie słońca i trwa aż do kolejnego wschodu słońca dnia następnego – tak więc Ekadaśi trwa od wschodu słońca do wschodu słońca dnia następnego. Północ, czyli dwunasta w nocy wyznacza granicę pomiędzy dwoma dniami w świecie zachodnim – według wedyjskich zasad liczenia czasu tą granicą jest wschód słońca, albo wschód księżyca. Mówiąc w najprostszy możliwie sposób dzień Ekadaśi (Ekadaśi tithi) rozpoczyna się i kończy wschodem słońca. Jeśli wschód księżyca (albowiem kolejność dni (tithi) w wedyjskim kalendarzu jest wyznaczana przez księżyc) nastąpi kilka minut po wschodzie słońca, to pomimo że księżyc znalazł się już w fazie "ekadaszowej", Ekadaśi rozpocznie się dopiero następnego dnia. ( Letter to: Madhudvisa, 30 September, 1969 ) Spożycie ziarna podczas Ekadaśi (licząc od wschodu słońca do wschodu słońca następnego dnia) jest złamaniem postu. W takim wypadku nie ma mowy o żadnych pozytywnych rezultatach poszczenia, nastąpi jedynie otrzymanie grzesznych reakcji. Z technicznego punktu widzenia, jako że Ekadaśi, czy nawet jakikolwiek inny dzień, nie może rozpocząć się przed wschodem słońca, można spożyć zboże przed wschodem słońca. Tyle, że ogólną zasadą jest to, że nie je się niczego przed wschodem słońca, a w szczególny sposób zasada ta ma zastosowanie w Ekadaśi. Stąd post w Ekadaśi rozpoczyna się jeszcze przed wschodem słońca, wraz z przebudzeniem się i zakończeniem nocnego spoczynku. Niektórzy wajsznawowie wystrzegają się jedzenia czegokolwiek po zachodzie słońca dnia poprzedniego, by mieć pewność, że w żołądku nie znajdzie się nawet odrobina niestrawionego pokarmu.

PRZERWANIE POSTU

Post w Ekadaśi kończy się "paraną", to jest przerwaniem postu następnego dnia (w dvadaśi) poprzez spożycie prasadam. Parana musi mieć miejsce w konkretnym czasie, wyliczanym osobno dla każdego Dvadaśi. Co do terminów Ekadaśi i dokładnego czasu przerwania postu, należy to sprawdzać w kalendarzu Vaisnava (dostępny w ośrodkach ISKCon-u, a także na stronach internetowych społeczności waisznawa, takich jak waisznawa.pl). Najlepiej jest korzystać z kalendarza ISKCon-u, jako że daty Ekadaśi, jak i najważniejszych świąt mogą się różnić, zależnie od sposobu liczenia przyjmowanego przez uczonych panditów w innych sampradayach. Jeśli wielbiciele przez nieuwagę złamią post w Ekadaśi, powinni pościć następnego dnia. Hari Sauri Prabhu zapamiętał taką sytuację: Wielbiciele przez nieuwagę złamali post w Ekadaśi, ponieważ kucharz przez przypadek dodał groszek do warzyw. Śrila Prabhupada powiedział nam, że jesteśmy beznadziejni. W złości zganił nas "Teraz musicie pościć przez trzy dni!" Wszyscy byliśmy w szoku. "Tak, właśnie taka jest procedura!" - potwierdził. Patrząc na nasze zdumione twarze, ustąpił wyjaśniając, że mamy przestrzegać postu do końca dnia i w dniu następnym, w dvadaśi. (Transcendental Diary, 1.258 ) Podobnie, jeśli post do południa, który winien być przestrzegany z powodu pojawienia się, lub odejścia aczarji, albo awatara, zostanie przypadkowo przerwany, należy go przestrzegać następnego dnia. (c.f. TD4 p.42)

BHIMA EKADAŚI

Jeden z Pandawów, Bhima, nie był w stanie przestrzegać postu w Ekadaśi, więc Kryszna poradził mu, aby przestrzegał ścisłego postu, także od wody, tylko raz w roku. Dzień ten przypada corocznie w miesiącu Trivikrama, w najgorętszej porze roku w Indiach i nie jest łatwo tego dokonać. Dzień ten znany jest jako Pandava Nirjala Ekadaśi, albo po prostu, Nirjala Ekadaśi. Śrila Prabhupada nie kładł nacisku na ścisłe przestrzeganie nirjala Ekadaśi (postu od wody). Hari Sauri Prabhu wspomina: "Kiedy byłem z Prabhupadem w 1976 roku ,mieliśmy Nirjala Ekadaśi w trakcie pobytu w Ameryce. Prabhupada nie powiedział nam, że mamy pościć od wody."

PAMIĘTANIE O KRYSZNIE

Dla wielu wielbicieli Ekadaśi to po prostu zmiana diety. Wielu niemal nie zauważa jak Ekadaśi pojawia się, by przeminąć. Lecz Ekadaśi oznacza coś więcej niż powstrzymywanie się od spożywania zboża. Tradycyjny system przestrzegania ślubu Ekadaśi to poszczenie oraz całonocne czuwanie na intonowaniu chwał Najwyższego Pana. Jest to trzydniowe wyrzeczenie, które obejmuje spożycie tylko jednego prostego posiłku przed nocnym spoczynkiem w daśami (dzień poprzedzający Ekadaśi), oraz podobny prosty posiłek w dvadaśi (dzień następujący po Ekadaśi). Chociaż tak ścisła i wyrzeczona procedura jest nie do wykonania dla wielu wielbicieli, każdy powinien spróbować odnieść korzyść z tego pomyślnego okresu dla praktyki duchowej i postępu w świadomości Kryszny, jakim jest dzień Ekadaśi. W Brahma-vaiarta Puranie jest powiedziane, że ten kto przestrzega postu w Ekadaśi zostaje uwolniony z wszelkiego rodzaju skutków grzesznych czynności i rozwija dobre cechy. Podstawową zasadą nie jest właśnie post, lecz wzrost wiary i oddania dla Govindy, dla Kryszny. Właściwym powodem poszczenia w Ekadaśi jest zminimalizowanie potrzeb cielesnych i pełne zaangażowanie naszego czasu w służbie Najwyższego Pana poprzez intonowanie i inne zajęcia. Wtedy, kiedy jest post, najlepszą rzeczą jest pamiętanie o rozrywkach Govindy i ciągłe słuchanie Jego Świętego Imienia. (NOD Ch.7) Śrila Prabhupada zalecił, aby ci wielbiciele, którzy mogą zarezerwować niezbędny do tego czas, intonowali w Ekadaśi 25 rund lub więcej. Czemu 25 rund? Powinniście intonować jak najwięcej, tyle ile to tylko możliwe. Prawdziwe Ekadaśi to post i intonowanie i żadnych innych "zajęć". 

Gdy ktoś przestrzega postu, intonowanie przychodzi łatwiej. Zatem w Ekadaśi inne zajęcia należy zawiesić w takim stopniu, na jaki tylko można sobie pozwolić, tzn za wyjątkiem najbardziej pilnych zajęć. ( Letter to: Jadurani, 9 July, 1971 ) Jakkolwiek Śrila Prabhupada powiedział kilku wielbicielom, aby intonowali 25 rund w Ekadaśi, nie pozostawił On instrukcji, aby takie intonowanie było obowiązkowe dla wszystkich. W szczególności zwolnił On z konieczności intonowania dodatkowych rund wielbicieli nauczających. Tamala Krsna zapamiętał taki dialog:– Inicjowani wielbiciele powinni zawsze intonować 25 rund w Ekadaśi.– Inicjowani? - pyta Prabhupada – Każdy. Dlaczego inicjowani?– Czyli to jest standard dla naszego ruchu w Ekadaśi? - dopytuje Tamala Krsna.– Standardem jest szesnaście – wyjaśnia Prabhupada – ale jak ktoś może intonować więcej, to bardzo dobrze.– A więc nie jest to w Ekadaśi obowiązkowe - stwierdza Tamala Krsna.– Zalecane. - poprawia Jayapataka.– Nie, - mówi Prabhupada - Ekadaśi oznacza poszczenie i intonowanie.– Przychodzi mi do głowy taka myśl – rozważa Tamala Krsna – przecież nasi ludzie muszą rozprowadzać książki.– Nie, nie, – wyjaśnia Prabhupada –także to jest nauczanie. Jeżeli chodzi o to, to nie ma takiej konieczności, ale w gruncie rzeczy, kto nie prowadzi nauczania, może intonować więcej. Także nauczający czasami potrzebują naładowania akumulatorów poprzez dodatkowe słuchanie i intonowanie, a doskonałą okazją ku temu jest praktykowanie Ekadaśi w ścisły sposób.

O artykule (uwaga tłumacza)

Artykuł powstał przez połączenie sześciu krótkich tekstów dostępnych na stronie Iscondesiretree.com. Tłumaczenie zakończono w Bhima Ekadaśi, w maju 2015 roku i dzięki pracy i poświęceniu Vaisnava-Krpa Prabhu jest już teraz dostępny w języku polskim.

 
Powrót >>>     
Udostępnij:
   
 
  komentarzy: 0     0   0  
 
Aby dodawać komentarz do artykułu musisz być zalogowany.
zaloguj.
 
 
 
OSTATNIE NA FORUM
Re: Indradyumna Swami
(27-03-2024 13:32:32)
 
KUPIĘ Śrimad Bhagavatam, Canta 01-07
(23-02-2024 13:12:45)
 
Re: Przemyslenia na temat Harinama Sankirtana
(31-01-2024 19:22:28)
 
Nie jesteśmy wegetarianami ani nie-wegetarianami
(19-01-2024 18:59:38)
 
Re: Świeckie Państwo?
(20-12-2023 21:38:05)
 
Vanaprastha
(19-12-2023 21:41:53)
 
Re: Stało się… Watykan oficjalnie dopuszcza błogosławienie par jednopłciowych
(18-12-2023 20:31:21)
 
 
LINKI
 
 
 
 
 
 
 
TAGI
Święte Imię   Kryszna Katha   Varnaśrama   Filozofia   Kryszna   Mahatma das   Krishna Kshetra Swami   Prawo karmy   Polityka   Monarchia   Homoseksualizm   Kobiety   Astrologia   Chrześcijaństwo   Aborcja   Trivikrama Swami   Prabhupada  
 
Copyright © 2016. All Rights Reserved.  Created by Future Project