Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej       

Hare Kryszna

ISKCON

uniwersalna duchowość

rozwój duchowy

bhakti-joga

joga

Bóg

religia

mantra

reinkarnacja

Kriszna

Krishna

Rama

Hare

Kryszna

hinduizm

krysznowcy

karma

Indie

Gaura

India

wyznawcy Kryszny

Międzynarodowe Towarzystwo Świadomości Kryszny

Bhagavad-Gita

Śrimad Bhagavatam

Festiwal Indii

Woodstock

Pokojowa Wioska Kryszny

vaisnava

waisznawa

waisznawizm

wajsznawa

wajsznawizm

religie wschodu

filozofia wschodu

duchowość

astrologia wedyjska

jyotish

przepisy wegetariańskie

kuchnia wegetariańska

joga

dezinformacja ruchów katolickich

serwis

portal

astrologia wedyjska

taniec indyjski

kalendarz księżycowy

muzyka indyjska

dharma

ayurweda

ayurveda

książki Prabhupada

nama-hatta

mantry

przepisy wegetariańskie

świątynia

festiwal

sekta

sekty

 
 
 
 
 
 
 
logowanie
rejestracja
regulamin strony
 
 
 
 
   Autor: A.C. Bhaktivedanta Swami Prabhupada
dodał: admin    opublikowano: 2016-10-19    przeczytano: 3013
kategoria: Wykłady - A.C. Bhaktiwedanta Swami Prabhupada
podkategoria: Filozofia
 
Powrót >>>     
 
Dranie skupiają się na gramatyce. Prawdziwi studenci zajmują się myśleniem.
 


Potrzeba nam namysłu oraz efektów tej rewolucyjnej literatury. Nie chodzi o gramatykę. Dranie skupiają się na niej. A prawdziwi studenci zajmują się myśleniem...

Konwersacje łącznie z dyskusją o SB 1.5.11 Jaipur, 1972.01.19

Prabhupada: Ci ludzie czy ta rewolucja służy zabijaniu ich grzesznych rezultatów. Rewolucja. Janata agha, agha znaczy rezultaty grzesznego życia. Janata agha viplavah. Viplavah znaczy rewolucja, użyto tego słowa. Tad-vag-visargo janatagha-viplavo yasmin prati-slokam abaddhavaty api [ SB 1.5.11]. Nawet taka rewolucyjna literatura nie jest właściwie ułożona. Yasmin prati-slokam abaddham. Potrzeba namysłu i efektów tej rewolucyjnej literatury, a nie zasad gramatycznych czy retorycznych. Tu nie chodzi o gramatykę. Ci dranie zajmują się gramatyką. Ale prawdziwi studenci skupiają się na myśleniu. Czym jest ta myśl tutaj? that tad-vag-visargo janatagha-viplavo yasmin prati-slokam abaddhavaty api, namany anantasya yaso “nkitani yat [ SB 1.5.11].

Wystarczy, że jest tam próba gloryfikowania Najwyższego Pana. Nie ma znaczenia, czy język jest właściwy czy nie. Jeśli cała koncepcja opiera się na wychwalaniu Najwyższego Pana, to namany anantasya yaso niktani yat grnanti gayanti srnvanti sadhavah. Ci, którzy są prawdziwymi sadhu, pomimo tych defektów, będą tego słuchali, ponieważ jedyny cel tego to gloryfikowanie Pana. Srnvanti gayanti grnanti. Nie tylko będą słuchali, ale i powtarzali to samo. I nie tylko powtarzali, ale też grnanti, wcielali w swoje życie.

To jest śloka z Bhagavatam. Czy jest teraz zrozumiała? Tak. Tad-vag-visargo janatagha-viplavo [ SB 1.5.11]. Jeśli koncept jest rewolucyjny w transcendentalnym zrozumieniu, to nawet gdy nie jest skomponowany poprawnie z gramatycznego i literackiego punktu widzenia, to wszyscy wielbiciele, wielcy mędrcy, święci, sadhavah, grnanti, przyjmą go, poneiważ jest on próbą sławienia Najwyższego Pana. Tak. Grnanti srnvanti, uważne słuchanie, gayanti, powtarzanie. Taka jest zasada. Jedyna kwestia to czy służy to zbudzeniu świadomości Boga. To jest sedno, a nie język. Oczywiście nie oznacza to, że nie powinno się pisać właściwie. Poprawnie czy niepoprawnie, najważniejsze, że pochodzi od samozrealizowanej duszy. Srnvanti gayanti. Lecz jeśli celem jest zabicie Najwyższego Pana... Tak jak dr Radhakrishnan, jaka jest wartość jego erudycji? Drań. Jest to słowna żonglerka. Nie ma wartości.

Tak jak Aurabindo, on nie ma pojęcia, kim jest Kryszna, a pisze tyle bzdur. Vivekananda nie ma pojęcia. Rabindranath Tagore nie ma pojęcia, kim jest Bóg, ale bierze się za Gitanjali. Życie powinno być dowodem. Caitanya Mahaprabhu mówi apani acari prabhu jivere sikhaya, i zachowuje się doskonale, a potem uczy innych, jak zostać wielbicielem. Szaleje za Kryszną, topi się w morzu. Widzicie? O to chodzi. Bhagavatam również mówi: sa vai pumsam paro dharmo yato bhaktir [SB 1.2.6], dowodem jest to, na ile ktoś zwiększył swe oddanie i miłość do Kryszny. A nie te formalności. W innym miejscu Kryszna mówi: api cet su-duracaro bhajate mam ananya-bhak. Even suduracarah, sadhu to ten, kto niekoniecznie zachowuje się dobrze, lecz ma niezachwianą wiarę w Krysznę, sadhur eva sa mantavyah [Bg. 9.30]. Nie patrzcie na jego sprawki. To nie jest ważne. To się zmieni. Stopniowo to ulegnie poprawie, ponieważ przyjął świadomość Kryszny. Ksipram bhavati dharmatma sasvac-chantim nigacchati, wkrótce zostanie wielką, religijną duszą, ponieważ zbliżył się do Kryszny.

Jeśli na początku istnieje jakiś defekt, nie powinniśmy zwracać na to uwagi. Musimy patrzeć, na ile zwiększyła się czyjaś miłość do Kryszny, to jest test. A nie jakieś formalności. Test polega na ocenie, na ile ktoś poświęcił się dla Kryszny, na ile jest na to gotów. Jeśli ktoś wykorzystuje Krysznę do robienia interesów, to jest inna sprawa, to nie jest oddanie. Mój Guru Maharaja zwykł mawiać salagram bir badam hoy (?). Tam jest salagrama. Jeśli używacie go do otwierania orzechów, to nie ma w tym oddania. Najpierw trzymacie go na pokaz, przyciągacie gości, ładnie go dekorujecie, ale gdy wszyscy sobie pójdą, używacie go jak kamienia. Taki pokaz ma miejsce w wielu świątyniach. Jest to pokaz za pieniądze. Wielbiciele przychodzą, zostawiają pieniądze, czy mam oddanie czy nie. Należy być baccha bankaram suci (?) doskonałym wewnątrz i na zewnątrz.

 

tad-vag-visargo janatagha-viplavo
yasmin prati-slokam abaddhavaty api
namany anantasya yaso “nkitani yat
srnvanti gayanti grnanti sadhavah

[ 
SB 1.5.11]


And then against this,
na yad vacas citra-padam harer yaso
(jagat-pavitram) pragrnita karhicit
tad vayasam tirtham usanti manasa
na yatra hamsa niramanty usik-ksayah

[ 
SB 1.5.10]

 

Na yad vacas citra-padam harer yasah. Książkę można prezentować doskonale z literackiego punktu widzenia, pod względem metafor, poezji, retoryki, citra-padam, doskonałego języka. Na yad vacas citra-padam, jeśli w takiej literaturze nie ma opisu chwał Pana, na tad vacas citra-padam. Tak jak z tą literaturą na temat seksu, jest bardzo atrakcyjna, sprzedaje się bardzo dobrze. Ale nas nie obchodzą drańskie pisma. Tad vayasam tirtham, taka literatura to miejsce przyjemności dla wron. Vayasam oznacza wronę. Widzieliście, jak wrony cieszą się na śmietniku. One nie pójdą do ładnego miejsca. Zbiorą się tam razem. Tak jak sępy. Zbierają się razem i ucztują na trupie. Ale biały łabądź, raja-hamsa, idzie tam, gdzie jest czysta woda, lilie, lotosy i piękne drzewa.

Widzieliście Park Św. James’a? One pójdą do takie ładnego miejsca. Nie będą naśladowały wron. Ludzie-wrony będą czerpali przyjemność z takiej bzdurnej literatury, pism o seksie itp. Obecnie tyle bzdur do czytania sprzedaje się świetnie. Ludzie stają się wronami, nie mają wzniosłych myśli, ani poczucia świadomości Kryszny, więc sięgną po to chętnie. Tak jak hipisi, wszyscy mają kiepski smak, jak wrony.

Musimy zostać łabędziami, raja-hamsa, paramahamsa. Paramo nirmatsaranam. Wtedy zrozumiecie świadomość Kryszny. Jeśli będziecie jak wrony, to nie zrozumiecie jej, to nie jest możliwe. Ciągnie swój do swego, czyż nie tak? Musimy zobaczyć, z kim się zadajemy, z wronami, łabędziami czy gołębiami. Trzeba ubrać się we właściwe pióra, wtedy będziemy zadowoleni. Jeśli zapuszczasz pióra wrony, to nie możesz zadawać się łabędziami, to nie możliwe. To jest test. Istnieje klasa ludzi podobna wronom oraz łabędziom. My szkolimy naszych wielbicieli... (na stronie) Co to jest?

Wielbiciel 1: Czy ktoś obserwuje?

Wielbiciel 2: Nie.

Prabhupada: Świadomość Kryszny oznacza, że wielbiciele powinni być jak łabędzie. Ich zachowanie powinno być łabędzie. Powinni mieszkać w czystych i świeżych miejscach. Po to, że gdy tylko ktoś przyjdzie do świątyni, zostanie... (na stronie) Czy masz coś dla mnie?

Syamasundara: Chciałem tylko sprawdzić, czy ktoś tu jest. To Nanda-kumara.

Prabhupada: Miejcie to więc na uwadze. Musicie stać się łabędziami, a nie wronami. Ludzie mawiają, że każda religia jest taka sama. To wszystko bzdury. Bhagavad-gita wymienia różne typy religii, sattvic, rajarsic, tamasic. Jeśli przyjmiecie to za religię, to jest transcendentalne. Sa vai pumsam paro dharmo [SB 1.2.6]. Parah znaczy transcendentalne, nie jest to zwykłe, aparah.

W aparah dharmie, w materialistycznej dharmie istnieją rytualistyczne ceremonie, jak uczynić kogoś doskonałym przyjmując transcendentalną religię. Ale świadomość Kryszny bezpośrednio stawia kogoś w transcendencji. To jest szczególna (niewyraźnie) Caitanya Mahaprabhu... (na stronie) Dlaczego tego nie zamkniesz?

Caitanya Caritamrita mówi, krsne bhakti kaile sarva-karma krta haya. Gdy zostajesz świadomy Kryszny oznacza to, że skończyłeś z innymi rodzajami religii. Mój Guru Maharaja zwykł podawać jeden przykład o przyjacielu pewnego człowieka, który pracował jako sędzia. Ten człowiek mówił do drugiego: „Och ten Panchu ganiał z nami nago, a teraz jest sędzią. Skoro to robił, jakim cudem jest teraz sędzią?” „Tak, ja też widziałem.” „Cóż, pewnie nic za to nie dostaje.” Z pewnością nie dostaje wypłaty. To jest ich argument. Zażyłość prowadzi do lekceważenia. On nie wierzy, że jego znajomy został sędzią. Myśli: „Ja jestem draniem i głupcem, jak mój przyjaciel mógł zostać sędzią? Pewnie mu nie płacą.” Ale czy to jest dobry argument, że sędzia siedzi tam za darmo? To jest fałszywe stwierdzenie (?). To jest zazdrość. Nirmatsarata. Jest to nawyk uwarunkowanych dusz.

Tłumaczenie: Madana Mohana Mohini d.d.

http://krishna.org/rascals-are-concerned-with-the-grammar-the-actual-workers-are-concerned-with-the-thoughts/

 
Powrót >>>     
Udostępnij:
   
 
  komentarzy: 0     0   0  
 
Aby dodawać komentarz do artykułu musisz być zalogowany.
zaloguj.
 
 
 
OSTATNIE NA FORUM
Re: Indradyumna Swami
(27-03-2024 13:32:32)
 
KUPIĘ Śrimad Bhagavatam, Canta 01-07
(23-02-2024 13:12:45)
 
Re: Przemyslenia na temat Harinama Sankirtana
(31-01-2024 19:22:28)
 
Nie jesteśmy wegetarianami ani nie-wegetarianami
(19-01-2024 18:59:38)
 
Re: Świeckie Państwo?
(20-12-2023 21:38:05)
 
Vanaprastha
(19-12-2023 21:41:53)
 
Re: Stało się… Watykan oficjalnie dopuszcza błogosławienie par jednopłciowych
(18-12-2023 20:31:21)
 
 
LINKI
 
 
 
 
 
 
 
TAGI
Święte Imię   Kryszna Katha   Varnaśrama   Filozofia   Kryszna   Mahatma das   Krishna Kshetra Swami   Prawo karmy   Polityka   Monarchia   Homoseksualizm   Kobiety   Astrologia   Chrześcijaństwo   Aborcja   Trivikrama Swami   Prabhupada  
 
Copyright © 2016. All Rights Reserved.  Created by Future Project