Lecture on BG
2.13 -- Pittsburgh, September 8, 1972
Więc my, cywilizowane istoty ludzkie - nieważne czy Amerykanie,
Hindusi, Niemcy czy Anglicy, to nie ma znaczenia - jesteśmy bardzo nieliczni.
Mamy więc problemy gospodarcze. Próbujemy rozwijać nasze warunki ekonomiczne.
Czym są te warunki ekonomiczne, problemy gospodarcze? Jedzenie, spanie,
łączenie się w pary i obrona. Zawsze jesteśmy zajęci, ale zwierzęta też są
zajęte jedzeniem, spaniem, łączeniem się w pary i obroną, ale nie mają problemów.
My mamy problemy. Więc po prostu postaraj się zrozumieć, jeśli większa część
żywych istot nie ma problemów ... Ich potrzeby życia są zapewnione przez
najwyższego, wiecznego Boga. Tak jak słoń. W afrykańskiej dżungli są miliony
słoni. Jedzą po pięćdziesiąt kilo na jeden posiłek. Ale dostają swoje jedzenie.
Podobnie mała mrówka, wymaga ziarna cukru. I ona też dostaje swoje jedzenie.
Tak więc najwyższy wieczny zorganizował jedzenie, lub problemy gospodarcze są
rozwiązywane przez naturę. Nie prowadzą żadnych interesów, nie chodzą do szkół
ani uczelni, żeby uczyć się technologii, by zarabiać na życie, ale wszystko
jest im dostarczane. Oni są zdrowi. Nie mają chorób.
Tak więc nasz rozwój cywilizacji oznacza, że stworzyliśmy
problemy. To wszystko. To jest nasz rozwój cywilizacyjny i nie wiemy, czym jest
kształtowanie duszy, jak wędruje z jednego ciała do drugiego, jakie jest
następne życie, czy w przyszłym życiu będziemy istotą ludzką, lub wyższą od
istoty ludzkiej, czy niższą od istoty ludzkiej. A jeśli tak, to w jaki sposób
otrzymujemy tę następną formę życia?
Ponieważ jesteśmy wieczni,
zmieniamy to ciało. Nie wiemy też, że istnieją dwa rodzaje ciał: ciało wulgarne
i ciało subtelne. To wulgarne ciało składa się z ziemi, wody, ognia, powietrza,
eteru; a ciało subtelne składa się z umysłu, inteligencji i ego. W ciele
subtelnym znajduje się dusza. Teraz, kiedy to wulgarne ciało staje się
bezużyteczne lub nieprzydatne, wtedy subtelne ciało przenosi mnie do innego
wulgarnego ciała. Nazywa się to transmigracją duszy. Ale my nie jesteśmy w
stanie zobaczyć subtelnego ciała.
Każdy z nas, my wiemy, że my
mamy umysł, ale nie widzimy umysłu. Ani nie widzimy inteligencji, ani nie
widzę, czym jest moje ego. Ale one istnieją. Tak więc nie jest konieczne, żebyś
wszystko zobaczył swoim osłabionym wzrokiem. Oczy, nie są doskonałe. Tak jak
druga strona tej sali jest w ciemności, nie mogę was zobaczyć. Pomimo tego że
mam oczy. Tak więc, pomimo tego, że mamy oczy, są one bardzo niedoskonałe.
Nie widzimy w każdych
okolicznościach. W pewnych okolicznościach możemy widzieć. Dlatego nie
powinniśmy wierzyć po prostu w to co widzimy. Ale jest jedna rzecz, chociaż cię
nie widzę, ty możesz mnie usłyszeć, lub ja rozumiem, że ty słuchasz.
Uszy są silniejszym zmysłem niż
oczy. Tak więc rzeczy, które są poza naszym doświadczeniem, możemy usłyszeć.
Mimo tego, że nie jesteśmy w stanie ich zobaczyć, nie oznacza to, że pewne
rzeczy nie istnieją. Ten sam przykład: chociaż nie mogę zobaczyć czym jest
umysł, czym jest inteligencja, czym jest ego, ale mogę o tym słuchać.
Dlatego doskonała wiedza jest
nabywana przez słuchanie. Akceptujemy więc wiedzę, doskonałą wiedzę, słuchając.
Inny przykład: Załóżmy, że człowiek śpi. W tym czasie, jeśli ktoś przyjdzie go
zabić, on śpi, nie wie. Ale jeśli ktoś z jego przyjaciół go ostrzeże: "Mój
drogi Panie Taki-i-taki, ktoś nadchodzi, żeby cię zabić. Obudź się!" on
może to usłyszeć, i może się obudzić i podjąć środki ostrożności. Dlatego, gdy
nasze inne zmysły nie mogą działać, nasze ucho jest bardzo silne. Dlatego
zaleca się, abyś próbował słuchać od autoryzowanej osoby. Podobnie jest z
systemem edukacyjnym. Dlaczego idziesz na uniwersytet, do szkoły i na studia?
Aby słuchać od doświadczonego profesora. On wie, a ty zdobywasz wiedzę przez
słuchanie.
|